Fotograf: Concordia Maritime

Kategori: Folk/företag | Tank

Hallå där, Hans Norén!

Hans Norén, mångårig vd på börsnoterade Concordia Maritime, som kommer att lämna det Stenakontrollerade rederiet i slutet av året.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]eriet i slutet av året.

Varför väljer du att lämna?

– Jag har varit på Concordia Maritime i sammanlagt 18 år, varav de sista tio åren som vd. Det har varit roliga år, men vi har gemensamt kommit överens om att det nu är rätt tajmning att lämna över till någon annan.

Du är 56 år, vad ska du göra nu?

– Jag vet faktiskt inte, men på senaste hälsoundersökningen sa doktorn att min kropp är tio år yngre än min faktiska ålder och jag känner verkligen att jag har mycket energi kvar att ge. Jag kommer definitivt inte att påta i trädgården.

Är det fortfarande shipping som gäller?

– Jag började på gamla Broström redan 1982 och känner fortfarande att sjöfart är som ett gift, det är en fantastisk bransch och jag vill fortsätta inom den i en eller annan form.

Vem efterträder dig?

– Vet inte, rekryteringsprocessen är inledd. Jag har ingenting med det att göra.

Vad är du mest nöjd med?

– I samband med att jag tog över vd-rollen ändrade vi strategisk inriktning för rederiet, från VLCC till produkttank. Vi har genomfört den resan på ett bra sätt tycker jag med bland annat 13 fartygsleveranser. Vi är idag ett modernt produkttankrederi. En specifik affär som jag är väldigt nöjd med är avknoppningen av två VLCC:s 2004 och den påföljande börsintroduktionen av Arlington Tankers på New York-börsen. Affären gav oss en stor reavinst. Sen får man inte glömma de långa och fördelaktiga tidsbefraktningsavtal vi skrev för flottan innan den ekonomiska nedgången inleddes 2008.

I vilket skick efterlämnar du rederiet?

– Det får andra bedöma.

Hur ser du på framtiden för produkttank?

– Jag sitter precis med en rapport från SEB i Oslo, där utmålas en ljus framtid för segmentet. Efterfrågan är stark, många raff går på högvarv och USA verkar bli en stor nettoexportör. Men som alltid, redarna får inte bygga sönder marknaden utan eftersträva balans. Och tar man en titt på orderböckerna tycker jag ändå att det finns en bra balans.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]