[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ens färdigställande.
Beslutet innebär att det inte föreligger några hinder för Europeiska Investeringsbanken (EIB) att bevilja den statskontrollerade terminaloperatören Klaipedos Nafta AB – som bygger den nya LNG-terminalen – lån på upp till EUR 87 miljoner.
Det innebär också att ett antal juridiska hinder undanröjts för terminalens byggande.
Europeiskt nätverk
Syftet med den kommande LNG-terminalen är att integrera Litauen i den europeiska gasmarknaden och att säkra landets gastillförsel genom diversifiering av dess tillförselkällor.
– Förutom att EU-kommissionen har analyserat projektet och den miljön i vilken vi verkar har man också beaktat vår faktiska situation, vilken är att Litauen har en enda gaslevarantör – Gazprom. Det finns absolut ingen konkurrens. Gazprom har samtliga verktyg man behöver för att styra marknaden. Det är därför det är så viktigt att vi skapar incitament för att införa konkurrens på den litautiska marknaden, säger Rokas Masiulis, vd för Klaipedos Nafta AB, till den litauiska webbsajten The Lithuania Tribune.
Ökad konkurrens
Idag finns det LNG-terminaler i bland annat Belgien, Frankrike, Spanien, Portugal, Italien och Storbritannien. Flera europeiska länder har dessutom planer på att bygga fler terminaler och att expandera befintliga terminaler. Som Sjöfartstidningen tidigare rapporterat har till exempel Göteborg och Rotterdam nyligen fått SEK 305 miljoner från EU för att bygga upp en gemensam LNG-infrastruktur
LNG-terminalen byggs i Klaipedas hamn och blir en så kallad flytande terminal. Den planeras vara färdig i slutet av 2014.
[/flowy_subscriber_only]