Fotograf: CLdN

Kategori: RoRo

CLdN siktar på kraftig expansion

Roro-operatören CLdN planerar att utöka sin kapacitet med 70 procent under de närmaste fyra åren genom ett ambitiöst nybyggnadsprogram.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]iöst nybyggnadsprogram.

Short sea rederiet CLdN RoRo SA (tidigare Cobelfret) inleder ett expansionsprogram som planeras utöka flottan på 24 fartyg med ytterligare totalt 12 nya roro-fartyg. I enlighet med CLdN:s affärsidé kombinerar de nya fartygen ett högt utnyttjande av kapaciteten på container- och trailerdäck med extra bildäck för att betjäna kunder inom bilindustrin.

Två beställda

Två fartyg har redan beställts och det första levereras under tredje kvartalet 2017. De två redan beställda nybyggena får en kapacitet om 8.000 filmeter och blir 235 meter långa. Fartygen uppges bli av en innovativ design med flexibel däckskonfiguration för olika lastkombinationer av trailers, containers, höga och tunga laster, bilar och lastbilar.

De är designade för att kunna opereras såväl inom närsjöfart och oceanfart. Fartygen får klassbeteckningen ”LNG-ready”, vilket innebär att de förbereds för konvertering till LNG-drift. De byggs på Hyundai Heavy Industries i Sydkorea.

Inga bestämda trader

CLdN har ännu inte bestämt på vilka trader de nya fartygen ska opererar, men enligt CLdN:s linjerepresentant i Göteborg, Emil Holmgren, finns möjlighet att utöka kapaciteten i Göteborg.

– Vi ser absolut att det finns expansionsmöjligheter på linjen Göteborg-Zeebrugge som vi har kört sedan 1999, säger han till Sjöfartstidningen.

– Konkurrensen har ökat på linjen, speciellt sedan vi avslutade vårt samarbete med Svenska Orientlinien. Men linjen går väldigt bra och vi har lyckats behålla våra volymer trots konkurrensen.

Flera varv

De tilläggsbeställningar som CLdN RoRo SA planerar uppges gälla fartyg med varierande kapacitet mellan 4.700 och 8.000 filmeter. Beställningarna kommer att placeras vid olika varv i Europa och Fjärran östern.

Kärnverksamheten för CLdN har traditionellt varit roro-trafik kontinenten och Storbritannien. Rederiet har under de senaste åren målmedvetet utökat sin geografiska närvaro på nya marknader, bland dessa Irland, Sverige, Danmark och Portugal.

En miljon lastenheter

För närvarande opererar CLdN 24 roro-fartyg med mer än 100 avgångar per vecka. Förutom Göteborg och Zeebrugge anlöper fartygen hamnarna Rotterdam, London, Killingholme, Dublin, Esbjerg och Porto. Årligen transporterar CLdN en miljon lastenheter och en miljon fabriksnya bilar.

Expansionsprogrammet gör det möjligt för CLdN att utvidga sitt utbud av linjer och service, speciellt mervärdestjänster skräddarsydda för bilindustrin, samtidigt som kapaciteten på de befintliga linjerna kan ökas betydligt.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]