Det första av CLdN:s båda beställda ”super roro-fartyg” på 8.000 filmeter har nu nått hemmahamnen i Europa.
Celine, som tidigare i höstas lämnade varvet Hyundai Heavy Industries i Sydkorea, kommer att trafikera såväl hemmahamnarna i Rotterdam och Zeebrügge som Dublin och London/Killingholme.
Största roro-fartyget
Celine är 235 meter långt och beskrivs som det största roro-fartyget i dag för shortsea. Det andra beställda fartyget med 8.000 filmeter, som får namnet Delphine, kommer att levereras under det första kvartalet 2018. Celine är det första av CLdN:s åtta beställda fartyg.
Ökning med 70 procent
CLdN:s intention är att nybyggnadsprogrammet ska omfatta sammanlagt tolv fartyg, samtliga förberedda för LNG-drift. För närvarande har CLdN 24 roro-fartyg som opererar olika Europeiska hamnar.
– Det kommer att levereras nya fartyg hela tiden nu framöver. Vår målsättning är en ökning av kapaciteten med 70 procent de närmaste fyra åren, säger Emil Holmgren, linjerepresentant för CLdN i Göteborg.