Fotograf: CLDN

Kategori: Fartygsaffärer | RoRo

CLdN:s Celine levererad

Det första av CLdN:s båda beställda ”super roro-fartyg” på 8.000 filmeter har nu nått hemmahamnen i Europa.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]på 8.000 filmeter har nu nått hemmahamnen i Europa.

Celine, som tidigare i höstas lämnade varvet Hyundai Heavy Industries i Sydkorea, kommer att trafikera såväl hemmahamnarna i Rotterdam och Zeebrügge som Dublin och London/Killingholme. 

Största roro-fartyget

Celine är 235 meter långt och beskrivs som det största roro-fartyget i dag för shortsea. Det andra beställda fartyget med 8.000 filmeter, som får namnet Delphine, kommer att levereras under det första kvartalet 2018. Celine är det första av CLdN:s åtta beställda fartyg. 

Ökning med 70 procent

CLdN:s intention är att nybyggnadsprogrammet ska omfatta sammanlagt tolv fartyg, samtliga förberedda för LNG-drift. För närvarande har CLdN 24 roro-fartyg som opererar olika Europeiska hamnar. 

– Det kommer att levereras nya fartyg hela tiden nu framöver. Vår målsättning är en ökning av kapaciteten med 70 procent de närmaste fyra åren, säger Emil Holmgren, linjerepresentant för CLdN i Göteborg. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]