Fotograf: CLdN RoRo SA

Kategori: Hamn/Logistik | RoRo

CLdN stuvar om

Short sea-rederiet CLdN RoRo SA ändrar om i sin Göteborgstrafik. En ny linje tillkommer medan en annan linje får färre avgångar.  

Enligt Emil Holmgren, CLdN:s linjerepresentant i Göteborg, kommer man från och med vecka 44 att erbjuda två avgångar i veckan till Rotterdam, samtidigt som man minskar kapacitetet på linjen Göteborg-Zeebrugge till tre avgångar i veckan.

Rotterdam blir hub

– Vi ser vår satsning som en stor möjlighet i dagens marknad, där vi inte bara skapar nya möjligheter till Rotterdam, utan även en chans att utveckla mer effektiva flöden till och från Iberiska halvön, där vi ser en stark efterfrågan, säger Emil Holmgren till Sjöfartstidningen och fortsätter:

– Rotterdam kommer således att bli en hub för frakter från Göteborg vidare till Santander och Leixoes och vice versa.

”Optimerar”

Genom tillkomsten av linjen Göteborg-Rotterdam kommer man även fortsättningsvis att kunna erbjuda en frekvens av fem avgångar per vecka från Göteborg till kontinenten, trots att man alltså drar ned på antalet avgångar på Zeebrugge-linjen. 

– Vi kommer även att kunna erbjuda en ökad frekvens på Hirtshals, från Zeebrugge, Rotterdam och Göteborg, där vi startade upp vår service tidigare i år, säger Emil Holmgren och poängterar:

– Med denna förändring optimerar vi vår verksamhet genom att erbjuda attraktiva ledtider till en mängd olika destinationer, inte minst genom vår nystartade järnvägsförbindelse från Zeebrugge till Lyon som erbjuder en pålitlig och effektiv transportlösning för trailers, containrar, växelflak och tankcontainrar.

24 fartyg i flottan

CLdN RoRo SA har i nuläget 24 fartyg i sin flotta. För närvarande byggs två fartyg på 8.000 längdmeter vardera på varv i Sydkorea, vilka enligt Emil Holmgren beskrivs som ”game changers” i flottan. De bägge fartygen har beräknad levereras i kvartal fyra 2017.     

Vidare byggs ytterligare två fartyg på 5.400 längdmeder i Kroatien för leverans under det andra kvartalet 2018, vilka uppges bli de nya ”arbetshästarna” i flottan.   

Enligt Emil Holmgren beställs ytterligare fartyg löpande, vilka dock inte har några konkreta leveransdatum. 

– Flottans kapacitet planeras att utöka med 70 procent under de närmaste fyra åren, avslutar Emil Holmgren.