Faustine under det första anlöpet i Göteborg under natten till måndagen.

Fotograf: Göteborgs Hamn AB

Kategori: RoRo

CLdN introducerar LNG-nybygge på Göteborg

Roro-rederiet CLdN har satt in LNG-nybygget Faustine på linjen mellan Göteborg och Zeebrugge.
Det var under natten till måndagen som Luxenburgbaserade rederiet CLdNs nybygge Faustine anlöpte Göteborgs hamn och Gothenburg RoRo Terminal för första gången. Fartyget är det första i en serie på två som byggts på Hyundai Mipo Dockyard i Sydkorea för CLdN med kapacitet på 5.400 filmeter och som har utrustats med ett dual fuel-maskineri från MAN som gör att de kan köras på LNG/LBG, alternativt diesel.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] i Sydkorea för CLdN med kapacitet på 5.400 filmeter och som har utrustats med ett dual fuel-maskineri från MAN som gör att de kan köras på LNG/LBG, alternativt diesel.

Fartyget är rederiets första som levererats till rederiet med LNG-drift och axelgenerator.

– Vi investerar i tekniskt avancerade fartyg för att minska klimatpåverkan, och Faustine är ytterligare ett steg framåt i vår satsning. Hon har samma längdmeterskapacitet som hennes H5-systerfartyg, men tekniska förbättringar gör att vi kan optimera lastmixen mer effektivt, säger Emil Holmgren, Country Manager på CLdN i ett pressmeddelande.

Faustine är 217 meter lång och har fem lastdäck samt två hängdäck för bilar. LNG-tanken är på 320 kubikmeter och är placerad på fartyget huvuddäck.

Rederiet uppger att LNG-driften bidrar till sänkta utsläpp av koldioxidutsläppen med 24 procent, NOx med 30 procent, partiklar med 90 procent och SOx med nära 100 procent, det jämfört med MGO-drift.

Faustine sätts in i CLdN:s befintliga trafik mellan Göteborg och Zeebrugge. Göteborgs hamn skriver i ett pressmeddelande att trafiken till Belgien är central både för hamnen och för hela den svenska exporten, inte minst eftersom många svenska exportvaror lastas om i belgiska hamnar för vidare transport till hamnar i Storbritannien, Spanien och Irland.

– Belgientrafikens betydelse för svensk utrikeshandel går inte att underskatta och det är väldigt positivt att CLdN fortsätter satsa på trafiken genom med ett nytt, modernt, effektivt fartyg med god miljöprestanda, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs Hamn AB, i pressmeddelandet.

Lasten i trafiken till och från Belgien inkluderar bland annat livsmedel, fordon, industrikomponenter, stål och skogsprodukter. Från Göteborg till hamnarna i Belgien trafikerar utöver CLdN även DFDS och EML Belgien via hamnarna i Ghent och Zeebrugge, vilket gör att hamnen i dag har totalt tolv avgångar till och från Belgien varje vecka.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]