Fotograf: Wärtsilä

Kategori: Fartygsutrustning | Passagerarsjöfart

Wärtsilä först med autodocking

Wärtsilä har nu slutfört tester av vad man uppger vara världens första automatiska system för angöring av färjor. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] angöring av färjor. 

Testerna genomfördes med norska färjeoperatören Norleds 83 meter långa färja Folgefonn. Detta uppges vara världens första installation av ett automatiskt system för ankomst och tilläggning för färjor.

Helautomatiskt

Testerna påbörjades i januari och slutfördes i april med både för- och aktertillägg. Systemet kontrollerar automatiskt hela manövreringen av fartyget, inklusive styrning och framdrivning. Cirka två kilometer från kaj aktiveras autodocking-systemet, farten sänks sedan gradvis och väl framme genomförs en full tilläggningsmanöver, utan någon hjälp från befälhavaren. Systemet används även vid avgång.

Effektivare

Fördelarna med systemet är, enligt Wärtsilä, förbättrad säkerhet eftersom det är mindre risk för mänskliga fel, mindre slitage eftersom propellrarna utnyttjas effektivt och större effektivitet vid dockning.

– Dessa tester representerar en viktig del av Wärtsiläs övergripande vision ”smart marine”. Autodocking kan bli en viktig del av vårt erbjudande till färjor och andra sjöfartsmarknader och kommer ytterligare att främja våra aktiviteter för att leda utvecklingen av en ny era med hög effektivitet och lönsamhet för våra kunder, säger Roger Holm, direktör för Wärtsilä Marine Solutions.

Testfärja

Wärtsiläs autodocking-projekt stöds av det norska statsägda Innovasjon Norge. 

– Tekniker som förbättrar säkerheten, minskar driftskostnaderna och sänker miljöpåverkan kan bara vara bra för vår bransch, säger Sigvald Breivik, teknisk chef på Norled.

Wärtsilä använder även färjan Folgefonn för att testa andra tekniker. Bland annat är färjan utrustad med optimeringssystem för batterier, hybrida framdrivningssystem, trådlös induktiv batteriladdning och energilagring. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]