Fotograf: Pressbild, Wärtsilä

Kategori: Miljö

Lyckade försök med ammoniak

Wärtsilä har inlett försök med förbränning av ammoniak. På sikt hoppas man att det ska ge lägre utsläpp av växthusgaser från såväl sjöfarten som energisektorn.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]arten som energisektorn.

I den forskning som Wärtsilä bedriver för att ta fram miljövänliga bränslen har man nu gjort tester med att injicera ammoniak i en förbränningsenhet. Tester kommer nu också att göras på motorer, som sedan ska följas av tester i samarbete med rederier från 2022 och kanske senare även med energikunder, uppger företaget i ett pressmeddelande.
Om ammoniak kan användas som bränsle av bland annat sjöfarten skulle det kunna leda till minskade utsläpp av växthusgaser. Det bygger i så fall på att det produceras med el från förnybara energikällor.

”Ett viktigt steg”

Enligt Kaj Portin, programchef på Wärtsilä Marine, har de första testerna med förbränning gett lovande resultat.
– Detta är ett viktigt steg för att se till att Wärtsilä kan tillhandahålla de motor- och bränslesystem som redarna behöver, oavsett vilket bränsle de väljer i framtiden, säger han i pressmeddelandet.
Som Sjöfartstidningen tidigare har rapporterat så medverkar Wärtsilä redan med teknik i ett EU-finansierat projekt som utvecklar batterier där bränslecellerna drivs med ammoniak. Testfartyg i det projektet är det norska supplyfartyget Viking Energy, och avsikten är att systemet ska vara på plats 2023. Man uppskattar att ammoniakbatteriet kan tillhandahålla 60–70 procent av energibehovet ombord under ett år, medan resten tillgodoses av LNG.

Svag förbränning

Det finns dock en del problem med ammoniak som ämne, som man måste ta hänsyn till, uppger Wärtsilä. Jämfört med andra bränslen är både tändning och förbränning sämre, och det är dessutom giftigt och frätande. Förbränning av ammoniak kan också leda till högre NOx-utsläpp om det inte sker kontroll antingen genom efterbehandling eller genom att optimera förbränningsprocessen.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]