Wärtsilä levererar bland annat huvudmaskin till fyra LNG-drivna nybyggen för svenska rederier.
De sammanlagt fyra nybyggen som är beställda av Furetank, Älvtank och Thun Tankers vid varvet Avic Dingheng i Kina utrustas med dual fuel-huvudmaskiner av typen Wärtsilä 34DF. Som bränsle kommer fartygen i första hand att använda LNG. Vidare levererar Wärtsilä bland annat hjälpmaskiner, propeller, roder och katalysator för hjälpmotorerna. Nybyggena kommer att uppfylla kraven för IMO:s Tier III.
Halverar CO2-utsläpp
Fartygen har designats av FKAB i samarbete med Furetank. Man fokuserar på att minimera påverkan på miljön och uppger att det blir en minskning med närmare 50 procent på CO2-utsläppen jämfört med fartyg av liknande typ, byggda mellan 2002 och 2012.
– Dessa miljövänliga tankfartyg kommer att drivas i huvudsak på LNG. Inget annat bolag kan matcha Wärtsiläs erfarenhet och referensförteckning vad gäller LNG-lösningar, och vi är övertygade att Wärtsiläs teknologi och lösningar är rätt val, säger Lars Höglund, vd för Furetank, i ett pressmeddelande.