Fotograf: Wärtsilä

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Wärtsilä och DNV GL i Kvarken-nybygge

Det blir Wärtsilä huvudmaskiner och DNV GL-klass på Wasalines nybygge som är i order vid varvet RMC i Raumo.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] vid varvet RMC i Raumo.

Nybygget ska levereras av Rauma Marine Constructions (RMC) i april 2021 för trafik mellan Umeå och Vasa. Beställare är svensk-finska Kvarken Link Ab och färjan ska opereras av rederiet NLC Ferry som driver trafiken under namnet Wasaline. Deltamarin har nyligen tecknat kontrakt om att basic- och detaljdesign av skrov och maskinutrymmen på färjan, som får kapacitet för 1.500 filmeter last på två däck.

LBG eller LNG

Wärtsilä levererar fartygets fyra Wärtsilä 31DF-flerbränslemotorer som kan drivas med flytande naturgas (LNG) eller biogas (LBG) samt tillhörande system för LNG-lagring, -försörjning och -kontroll. Vidare omfattar Wärtsiläs leverans thrustrar, katalysatorer, styrsystem och integrerade el- och automationssystem inkluderande ett energi- och krafthanteringssystem för optimering av hybridlösningens användning.

Kombinationen av Wärtsilä 31DF-motorerna, hybridpropulsion och användning av LNG eller LBG som bränsle kommer göra den här färjan till en föregångare vad gäller effektivitet och hållbarhet, uppger Wärtsiläs. Koldioxidutsläppen kommer till exempel att minska med över 50 procent jämfört med Wasalines nuvarande färja.

– Färjeprojektet representerar det perfekta paketet av Wärtsiläs livscykellösningar med lägsta möjliga miljöinverkan. Dessutom är det en stark bekräftelse på Wärtsiläs Smart Marine-approach i vilken kommunikation och digitalisering används till att skapa effektivitet, lägre driftkostnader och bättre miljöprestanda. Att skapa tillsammans med partners och kunder är en annan viktig faktor i skapandet av ett bättre industriekosystem, och vi har jobbat i nära samarbete med NLC Ferry i över fem år för att utveckla denna toppmoderna färja, säger Henrik Wilhelms, försäljningsdirektör vid Wärtsilä Marine.

Valt Wärtsilä på nytt

– Vi är extremt förväntansfulla inför vår nya färja. Den kommer verkligen att vara i världsklass med den nyaste och mest avancerade teknologin, och vi uppskattar det stöd vi fått från Wärtsilä. Vi känner till och tror på deras produkter. Som exempel drivs vårt nuvarande fartyg med Wärtsilä 32-motorer som redan samlat på sig otroliga 200.000 driftstimmar. Denna enastående tillförlitlighet är ett exempel på varför vi på nytt valt Wärtsilä, säger Peter Ståhlberg, verkställande direktör på Wasaline.

Wärtsiläs utrustningsleverans utvidgas med ett 10-årigt serviceavtal, samt ett avtal som tillåter Wärtsilä använda fartyget som en R&D-testplattform och för att demonstrera teknologi.

DNV GL-klass

Nybygget ska klassas av DNV GL.

– Det är en stolt dag för DNV GL att ha fått förtroendet att klassa den nya färjan för Kvarken Link. Detta är ett banbrytande fartyg vad gäller förväntningarna på miljöprestanda, innovativ design och hög säkerhetsstandard. Vi ser fram emot att supporta Kvarken Link och RMC för att förverkliga en lyckad leverans, säger Freddy Friberg från DNV GL i ett pressmeddelande.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]