[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]inländska skogsbolaget UPM.
De fyra lastfartygen som ska byggas vid varvet WuHu i Kina är konstruerade för närsjöfart och tidsbefraktas till UPM. De uppges vara de första lastfartygen i sitt slag då de är utformade med LNG-drift. Wijnne & Barends ingår i nederländska Spliethoff Group.
Komplett framdrivningslösning
Till nybyggena kommer Wärtsilä att leverera en komplett framdrivningslösning med LNG.
– Vår framkant i LNG-teknologi erkänns ännu en gång med den här ordern. Wärtsiläs expertis i att leverera fullt integrerade system och att vi lägger stor vikt vid att samarbeta med kunder och andra intressenter för att utveckla en optimal lösning kan leda till toppmoderna fartyg, något vi ser i det här fallet, säger Luuk Hijlkema, Account Manager på Wärtsilä Marine, i ett pressmeddelande.
Flera komponenter
Wärtsilä har tagit fram en skräddarsydd lösning tillsammans med konstruktörer och fartygsägarna. I systemet ingår Wärtsiläs 34DF-huvudmaskin, växel, en CPP propeller och bränslesystemet som lagrar och levererar bränslet till huvudmaskinen.
För att undvika att tankar med LNG tar upp plats på lastdäck placeras tankarna under däck, vilket beskrivs som en unik lösning av Wärtsilä.
Leveransen av systemen till varvet i Kina beräknas att ske under det sista kvartalet 2020.
Kommer att gå i Östersjön
Wjinne & Barends fyra nybeställda fartyg är på 5.800 dödviktston och är tänkta att gå i Östersjön och på Nordsjön. Därför byggs de med isklass 1A. Det första av fartygen ska vara färdigt under hösten 2021.
UPM hyr också in tre roro-fartyg som byggs för likaså Spliethoff-ägda Bore.
[/flowy_subscriber_only]