Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Miljö | Reparationsvarv

”Varvet hade kunnat räddas”

Med rätt ledning hade det gått att rädda Damen Shiprepair Götaverken. Det säger klubbordföranden Jacob Billborg dagen efter beskedet om varvets slutgiltiga nedläggning. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]et om varvets slutgiltiga nedläggning. 

– Det fungerar ju att driva varv i Landskrona och i Danmark, så det borde ju fungerat här också, säger Jacob Billborg, verkstadsklubbens ordförande på Damen Shiprepair Götaverken, dagen efter att de anställda informerats om att det inte längre finns någon som är intresserad att ta över varvet. 

Inkompetent ledning 

Enligt Jacob Billborg är det varken den svenska kronan eller varvets centrala läge som är orsaken till att varvet läggs ned. Istället har det med ledningen och ägarförhållandena att göra. 

– Med mer närliggande ägare, som haft mer kunskap om den svenska marknaden och insett att den skiljer sig från exempelvis den holländska, och som heller inte haft så höga vinstkrav, så hade det gått att fortsätta. Det har varit för många viljor i ledningen, och det har blivit för komplicerat med allting. Tidigare kunde vi göra mycket mer snabba jobb, så har det inte varit på den sista tiden, säger Jacob Billborg, som till skillnad från likvidatorn Morgan Hallén inte tror att varvets centrala position varit den främsta orsaken till att intressenterna slutligen drog sig ur. 

– Varvet har ju funnits i så många år och Göteborgs stad har tidigare gett oss mycket stöd när det gällt miljökrav. Dessutom har ju kommunen själva sagt att de vill ha varvsverksamhet på platsen. Så jag är övertygad om att det inte är läget  som är det största problemet. 

Inga falska drömmar 

Trots den tuffa tid som ligger bakom de anställda vill Jacob Billborg inte kritisera den avvecklingsprocess som likvidator Morgan Hallén hållit i sedan beslutet från de holländska ägarna kom i april

– Det har skötts så bra det nu kan skötas. Och Hallén sade redan från början att vi inte skulle hoppas för mycket på att någon skulle ta över. Istället sade han direkt att vi nog borde se oss om efter annat jobb. Så han har verkligen inte gett oss några falska drömmar, säger Jacob Billborg och fortsätter: 

– Alla anställda har mått dåligt sedan i april, så trots allt är det bra att vi nu fått ett slutgiltigt besked. Många kanske hade hoppats på att få en nystart, men nu vet vi att det definitivt är slut.

Ingen kämpaglöd kvar

Jacob Billborg förklarar att han inte har har några direkta kommentarer till de rykten som förekommit i media om att det fortfarande finns anställda som trots allt hoppas på att varvet ska kunna drivas vidare. 

– Det vet jag ingenting om, vi har ju inte ens varit på jobbet på sex veckor. Tidigare hade alla kämpavilja och många vill väl säkert fortsätta kämpa, men det är väl kanske naivt att tro på en fortsättning. Nu lämnar dessutom alla anställda varvet för varje vecka som går, säger Jacob Billborg och säger att han själv gör sin sista arbetsdag den 18 september. 

– De första lämnade redan för en vecka sedan, och de med längst uppsägningstid lämnar i slutet av november, säger klubbordföranden Jacob Billborg, som i likhet med sina kollegor har fått order om att infinna sig på jobbet på måndag morgon. 

– Då är vi nedkallade för att göra rent i dockorna, för att städa och tömma våra skåp. Vad ska man säga? Det är klart att det känns för jäkligt.

 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]