Molnen hopar sig men än är hoppet inte ute för Götaverken även om Stena Danica är sista bokade jobbet.

Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Reparationsvarv | Folk/företag

Hoppet ännu inte ute

Facken och likvidatorn har haft ett möte. Inget nytt på bordet men hoppet är inte helt ute för Götaverken.

Representanter från fackförbunden vid Damen Shiprepair Götaverken har idag, den 5 maj, haft ett möte med likvidatorn Morgan Hallén på Vinge Advokatbyrå.

– Näe, det kom väl inte fram så mycket nytt. De svarar på våra frågor men har inte så mycket att säga, säger Jacob Billborg, ordförande för Verkstadsklubben på varvet.

Frågorna under mötet handlade en del om vilka möjligheter likvidatorn ser för en försäljning av hela eller delar av varvet.

– Vi hoppas ju på att det ska komma intressenter, och det verkar det som att likvidatorn också gjorde nu och det är ju positivt. Han sa att det finns intressenter men att det inte är någon som bokat något möte med dem ännu, säger Jacob Billborg.

– Det finns intressenter. En ganska stor grupp av personer och företag, skilda från varandra, som vill allt från att köpa hela eller delar av varvet, eller delar av delar eller den där enskilda svetsen, som har hört av sig, säger Morgan Hallén till Sjöfartstidningen och fortsätter:

– Här finns visst intresse av att överta och bibehålla någon form av varvsrelaterad verksamhet. Om man kommer att kunna komma överens, det vet jag inte. Det är för tidigt att säga något om.

Alla alternativ öppna

Vilka intressenterna är eller varifrån de kommer vill inte Morgan Hallén säga något om och att något skulle bli klart den närmaste tiden tror han heller inte.

– Nej, det här kommer inte att bli klart på en vecka men min erfarenhet säger mig att det kommer att gå ganska fort till dess att varvet ligger nere, det är väldigt kvalificerat yrkesfolk jag har och de försvinner. De är eftertraktade och får andra jobb. Jag kan ha kvar kranarna men ingen som kan köra dem rätt snart.

Spekulationerna om att holländska Damen Group inte skulle vara intresserade av att låta någon driva varvet i Göteborg vidare föra att därmed få ett varv mindre på den hårt konkurrensutsatta marknaden för reparationsvarv ger Morgan Hallén inte så mycket för.

– Jag vet inte varifrån de spekulationerna kommer. Mitt uppdrag är att avveckla den juridiska personen som utgör Götaverken, sedan tar jag instruktioner från Damen i Holland och de har inte satt sig till motvärn mot att jag som avvecklingsalternativ väljer att sälja hela eller delar av varvet eller överlåter verksamheten till någon annan.

Snart tyst

 Den närmsta tiden finns det fortfarande jobb på varvet men snart är det tomt i orderboken och varvet riskerar att tystna.

– Vi har Stena Danica inne den här veckan och sedan finns det inga fler ordrar vad jag vet, men än är ingen uppsagd så hoppet är inte ute ännu.

Likvidatorn Morgan Hallén håller med om att hoppet inte är ute men att framtiden är mycket oviss.

– Jag brukar alltid säga i sådana här sammanhang att det alltid finns en lite strimma av hopp och det finns det här också men erfarenheten säger mig också att det är först när en eventuell övertagare har drivit verksamheten ett tag som man vet vad han egentligen vill göra.

 

Kommentarer

  • Cowboy

    Lycka till, håller tummarna för Er.

  • Gerhard Rook

    Vinge Advokatbyrå hade hand om Salen Konkurs I Goteborg och Stockholm och resultat var att
    lura over 50 små företagere samt tjänna grova penger själv.
    Jag ge ej 5 öre för detta

    • Anonym

      Jo men när företag såsom Salén går i konkurs så är det ganska naturligt att småföretagare i form av leverantörer med kundfordringar känner sig lurade. Götaverken är ju inte satt i konkurs utan i likvidation. Jag tror även Götaverken och Vinges klarar sig utan dina 5 öre…

  • Sune Årman

    Salenkonkursen var ju inget annat än en riktig storstädning.

  • Anonym

    Var inte Salenkonkursen en ganska medveten konkurs?

  • En som minns allt

    Hur mycket minus är det i kassan dvs hur är stora skulderna och är varvet belånat eller hur mycket är varvet belånat med är kanske en bättre fråga? Äger varvet all sin egendom? för mycket av det ursprungliga område är redan avstyckat och sålt.

    • Anonym

      slå Götaverken på http://www.allabolag.se så kan du se siffrorna själv.

  • Anonym

    Samtidigt som GöteborgsHamn (Kommunen) säger sig vilja ha kvar Cityvarvet så tar de betalt ofantliga summor av fartygen för att ta sej in till varvet, Ser man som ett exempel Landskrona där det inte kostar ett öre för att ta sej in till varvet så kan man ju förstå varför rederierna väljer bort Göteborg..
    Igår den femtonde maj sades samtliga anställda upp på Damen ShipRepair Götaverken, snart är samtliga spikarna ned-spikade i Cityvarvets kista..

  • Karina Linnér

    Anonym pekar helt rätt på att vi önskar förstås att från Göteborgs stads sida se en tydlig vilja att behålla varvet. Däremot är påpekandet om Landskrona inte helt korrekt. Det finns ingen blå motorväg in till det varvet, det kostar för det mesta en massa lotspengar att komma in dit.
    Den svenska varvsindustrin lider nog inte så mycket av konkurrensen från andra svenska varv. Vi har mer än nog konkurrens från varv i andra länder i vårt närområde.
    Hoppas någon svensk aktör tar över Götaverken!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.