Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Folk/företag | Reparationsvarv

Hoppet ännu inte ute

Facken och likvidatorn har haft ett möte. Inget nytt på bordet men hoppet är inte helt ute för Götaverken.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]lt ute för Götaverken.

Representanter från fackförbunden vid Damen Shiprepair Götaverken har idag, den 5 maj, haft ett möte med likvidatorn Morgan Hallén på Vinge Advokatbyrå.

– Näe, det kom väl inte fram så mycket nytt. De svarar på våra frågor men har inte så mycket att säga, säger Jacob Billborg, ordförande för Verkstadsklubben på varvet.

Frågorna under mötet handlade en del om vilka möjligheter likvidatorn ser för en försäljning av hela eller delar av varvet.

– Vi hoppas ju på att det ska komma intressenter, och det verkar det som att likvidatorn också gjorde nu och det är ju positivt. Han sa att det finns intressenter men att det inte är någon som bokat något möte med dem ännu, säger Jacob Billborg.

– Det finns intressenter. En ganska stor grupp av personer och företag, skilda från varandra, som vill allt från att köpa hela eller delar av varvet, eller delar av delar eller den där enskilda svetsen, som har hört av sig, säger Morgan Hallén till Sjöfartstidningen och fortsätter:

– Här finns visst intresse av att överta och bibehålla någon form av varvsrelaterad verksamhet. Om man kommer att kunna komma överens, det vet jag inte. Det är för tidigt att säga något om.

Alla alternativ öppna

Vilka intressenterna är eller varifrån de kommer vill inte Morgan Hallén säga något om och att något skulle bli klart den närmaste tiden tror han heller inte.

– Nej, det här kommer inte att bli klart på en vecka men min erfarenhet säger mig att det kommer att gå ganska fort till dess att varvet ligger nere, det är väldigt kvalificerat yrkesfolk jag har och de försvinner. De är eftertraktade och får andra jobb. Jag kan ha kvar kranarna men ingen som kan köra dem rätt snart.

Spekulationerna om att holländska Damen Group inte skulle vara intresserade av att låta någon driva varvet i Göteborg vidare föra att därmed få ett varv mindre på den hårt konkurrensutsatta marknaden för reparationsvarv ger Morgan Hallén inte så mycket för.

– Jag vet inte varifrån de spekulationerna kommer. Mitt uppdrag är att avveckla den juridiska personen som utgör Götaverken, sedan tar jag instruktioner från Damen i Holland och de har inte satt sig till motvärn mot att jag som avvecklingsalternativ väljer att sälja hela eller delar av varvet eller överlåter verksamheten till någon annan.

Snart tyst

 Den närmsta tiden finns det fortfarande jobb på varvet men snart är det tomt i orderboken och varvet riskerar att tystna.

– Vi har Stena Danica inne den här veckan och sedan finns det inga fler ordrar vad jag vet, men än är ingen uppsagd så hoppet är inte ute ännu.

Likvidatorn Morgan Hallén håller med om att hoppet inte är ute men att framtiden är mycket oviss.

– Jag brukar alltid säga i sådana här sammanhang att det alltid finns en lite strimma av hopp och det finns det här också men erfarenheten säger mig också att det är först när en eventuell övertagare har drivit verksamheten ett tag som man vet vad han egentligen vill göra.

 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]