Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Arbetsmarknad | Ekonomi | Reparationsvarv

Besvikelse och ilska hos de anställda

Dagen efter nedläggningsbeskedet på Damen Shiprepair Götaverken är facket och de anställda starkt kritiska till ledningen. Enligt verkstadsklubbens ordförande kunde nedläggningen ha undvikits – med en mer kompetent ledning.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]n mer kompetent ledning.

– Stämningen härinne idag är väldigt låg. Det är jobbigt att gå till jobbet en dag som den här, men kunderna får inte bli lidande så folk jobbar på ändå och gör vad man ska. Men vi gör det inte för holländarnas och Damens skull, vi gör det för Götaverkens skull, säger Jacob Billborg, verkstadsklubbens ordförande, till Sjöfartstidningen på fredagsförmiddagen. 

– Nu har vi precis haft två pråmar från Sandinge som är på väg att gå, och så har vi Bit Oktania som går i morgon lördag. Sen har vi Stena Jutlandica och Stena Danica inbokade, men sen ser det ut att vara slut. Så troligen blir de två Stena-båtarna de två sista fartygen som lämnar Götaverken. Det är tråkigt.

Slag i magen 

Enligt Jacob Billborg kom torsdagens besked om nedläggning som en fullständig överraskning. 

– Vi hade ju varslet i höstas och hade precis gjort klart med en ny omorganisation, så kommer det här som ett slag i magen. Det var helt oväntat, inte minst eftersom ägarna sagt att de ska pumpa in mer pengar. Det känns för jäkligt, helt enkelt. 

Jacob Billborg berättar att de sista uppsagda i samband med det senaste varslet lämnade företaget så sent som för bara några veckor sedan, och att alla var införstådda med att man framöver skulle ha färre anställda och istället vid behov ta in personal från bemanningsbolag. 

– Det är ju så holländarna jobbar, men tydligen så har det inte räckt. För oss som jobbar här känns det som att Damen lägger ned en verksamhet som vår på en kafferast. 

Saknar branschvana 

Både Jacob Billborg och de övriga kollektivanställda är starkt kritiska till ledningen och hur man har agerat de senaste åren och efter varslet i höstas. 

– Det saknas kompetens bland ledningen och vd:n, som dessutom saknar branschvana. Vi i kollektivet jobbar ju på som förut, vi kan ju inte påverka så mycket. Sen så kanske det också har varit ett problem att det varit för många tjänstemän i förhållande till antalet kollektivanställda. 

Enligt Jacob Billborg är det svårt att förstå hur till exempel Oresund Drydocks i Landskrona klarar sig bra i den konkurrens som råder mellan svenska, danska och baltiska varv – medan Götaverken inte gör det. 

– Damen pratar om en svag krona och en allmän varvskris och svacka i sjöfarten, men för oss känns det som att den enda svackan finns här – mellan Göta älvbron och Älvsborgsbron. Som vi ser det har ledningen inte gjort tillräckligt. Man kunde till exempel försökt få in mer landjobb för att klara verksamheten i de perioder när det är ont om sjöjobb. 

Många funderingar

Ovissheten om framtiden är nu stor bland de anställda, och Jacob Billborg är övertygad om den kommande helgen blir en helg med många funderingar. 

– På måndag har vi de första MBL-förhandlingarna inbokade, och då får vi väl veta mer. Just nu vet vi ingenting egentligen, men det vore för jäkligt om man bara styckar upp företaget och säljer dockorna, säger verkstadsklubbens ordförande Jacob Billborg och avslutar:

– Det vi hoppas på nu är väl egentligen på två saker: dels att vi får en ny ägare, dels att vi får lite stöd från politikerna här i stan. För Göteborg är ju en hamnstad, och vad blir kvar när vi försvinner? 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]