[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]Södertälje kanal i natt klockan 03:28.
Unistar, ägt av lettiska Unimars och opererat av dotterbolaget Unimanager, är på 4.560 dwt och byggdes 2009. Hon kom närmast från Sankt Petersburg där hon lastat pellets och var på väg till Hässelby värmeverk i Stockholm.
Olyckan skedde strax efter att Unistar passerat Södertälje sluss och kommit in i Mälaren.
Troligt roderhaveri
Enligt Cecilia Henning på KBV:s ledningscentral gick slussningen utan problem.
– En teori är att hon fick ett roderhaveri för hon tappade styrförmågan när hon gick från hamnstyrning till automat.
Unistar kunde för egen maskin ta sig loss, vända tillbaka genom slussen och angöra kajplats 4 i Södertälje Uthamn. Där finns Kustbevakningens dykare på plats för att kontrollera skrovet. I nuläget kan myndigheten dock inte säga vilka skrovskador hon fått. Ingen olja har dock läckt ut och vatten har heller inte trängt in i fartyget.
Transportstyrelsens Sjöfartsinspektion håller i utredningen kring olyckan.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Anonymous
Ojdå! Håller Transportstyrelsens sjöfartsinspektion i utredningen kring olyckan? Trodde inte att tillsynsmyndigheten längre fick utreda olyckor till sjöss inom EU.
Artikeln är stängd för fler kommentarer