Södertälje Hamn säljs

Telgekoncernen, som ägs av Södertälje kommun, ska sälja Södertälje Hamn. Därmed privatiseras ytterligare en svensk hamn.– Hamnarna på ostkusten är i behov av omstrukturering. Tendensen är mer samverkan och i det läget tror inte vi att det är optimalt som en mellanstor svensk kommun äga och driva en sådan här hamn, säger Telges AB:s vice vd Alarik von Hofsten till Sjöfartstidningen och fortsätter:– Vi har ännu inte bestämt om försäljningen ska gälla hela hamnen (mark, utrustning etc. red anm.) eller bara driften. Exakt vad som ska ingå i affären får tiden utvisa.Styrelsen tog avyttringsbeslutet för några veckor sedan och processen är redan igång. Det är dock oklart när underlaget för en anbudsprocess är färdigt och anbud kan börja tas in. Klart är i alla fall att kommunen vill undvika en segdragen försäljning.– Vi tror att en bra process är hyggligt snabb. Blir det för utdraget ändras förutsättningarna och det brukar sällan vara bra.De senaste åren har det munhuggits en hel del mellan Södertälje Hamn och hamngrannen Stockholms Hamnar, den senare fick för en tid sedan grönt ljus för det stora hamnprojektet Norvikudden. Den nya hamnen kommer att konkurrera direkt med Södertälje Hamn om containergodset. Enligt Alarik von Hofsten har försäljningsbeslutet ingenting att göra med Norvikudden.– Det hänger inte ihop. Om vi säljer sker det i närtid medan Norvikudden är många år bort. Norvikudden ligger förvisso väldigt bra till sjöfartsmässigt men värdelöst till på landsidan. Och alla som håller på med sjöfart vet att för att en hamn ska fungera är infrastrukturen på land minst lika viktig.Alarik von Hofsten utesluter inte att Stockholms Hamnar blir en av anbudsgivarna.– Man behöver inte vara Nobelpristagare för att inse att Södertälje Hamn är en hamn de skulle vara intresserade av, säger han och fortsätter:– Jag vill betona att vi i nuläget inte har någon köpare i rockärmen, utan nu inleds en process och vi kommer att använda oss av rådgivare i det här för att hitta bästa tänkbara köpare.Södertälje Hamn har stärkt sin position på marknaderna de senaste åren och 2011 ökade volymerna, trots ekonomisk oro i omvärlden.Den största uppgången låg på containersidan, volymerna ökade med 48 procent till drygt 80.000 teu, jämfört med föregående år. 1996 hanterade hamnen 10.000 teu. Fem containerrederier har numera veckotrafik på Södertälje, det senaste tillskottet är Team Lines. – Erik Froste (vd för Södertälje Hamn red. anm.) har gjort ett jättebra jobb, hamnen har växt både volym- och intäktsmässigt, säger Alarik von Hofsten.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]