Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart

TT-Line förlänger Peter Pan

Ropax-färjan Peter Pan förlängs och får en mer bränsleeffektiv bulbstäv.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�nsleeffektiv bulbstäv.

Under ett varvsbesök på German Dry Docks i Bremerhaven i början av 2018 kommer TT-Lines svenskflaggade ropax-färja Peter Pan att förlängas med cirka 30 meter. Fartygets längd ökar därmed till 220 meter, vilket ger 25 procent mer lastkapacitet. Därefter kan fartyget lasta 3.000 filmeter.

Ny bulbstäv

Peter Pan kommer också att byggas om med en ny strömoptimerad och bränsleeffektiv bulbstäv.

Peter Pan går i trafik för TT-Line mellan Trelleborg och Travemünde. TT-Line uppger att den nya bulbstäven och den ökade lastkapaciteten innebär utsläppen per transporterad fraktenhet reduceras med upp till 25 procent.

Tyskbygge

Peter Pan byggdes av SSW Fähr- und Spezialschiffbau i Bremerhaven 2001. Fartyget har diesel-elektriskt maskineri med pod-propulsion från Siemens-Schottel.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]