DCIM100MEDIADJI_0055.JPG

Fotograf: Trelleborgs hamn

Kategori: Passagerarsjöfart | RoRo

Förlängd Peter Pan tillbaka i trafik

TT-Lines Peter Pan är tillbaka i Trelleborg efter förlängningen. Nu 30 meter längre och med ökad lastkapacitet.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]med ökad lastkapacitet.

Sedan december 2017 har ropaxen Peter Pan legat på varvet German Dry Docks i Bremerhaven för förlängning. Färjan försenades i tre månader från varvet på grund av att det läckte in vatten i maskinrummet, men nu är hon tillbaka i TT-Lines trafik på rutterna Trelleborg–Travemünde, Trelleborg–Rostock och Trelleborg–Świnoujście. 

3.000 längdmeter

Fartyget är nu 220 meter långt, vilket innebär en kapacitetsökning med cirka 25 procent till ungefär 3.000 längdmeter. En ny strömoptimerad och bränsleeffektiv bulbstäv tillsammans med den ökade lastkapaciteten gör att koldioxidutsläppen per transporterad fraktenhet reduceras med upp till 25 procent.

Färjeläge 10

En förutsättning för att förlängda Peter Pan ska kunna anlöpa Trelleborg är hamnens färjeläge 10 som invigdes 2014 och bidragsfinansierades av EU (TEN-T) i projektet ”Green Bridge on Nordic Corridor”, vilket syftade till att bland annat anpassa kajplatser i hamnarna i Trelleborg, Rostock och Lübeck-Travemünde för att kunna ta emot ropax-fartyg med en längd av 220–240 meter.

 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]