Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: RoRo

Transpine är åter sysselsatt

Holländska Spliethoff har tidsbefraktat roro-fartyget Transpine för en resa till USA.

TransAtlantics roro-fartyg Transpine och Transwood har legat upplagda i Uddevalla sedan mitten av december. I söndags lämnade Transpine Uddevalla för att lasta i Raumo, dit hon anlände i går, tisdag.

– Det handlar om en timecharter till Spliethoff för en resa till USA och det finns option för returresan till Europa, säger Stefan Pettersson, Chartering & Operations Manager på TransAtlantic AB, till Sjöfartstidningen.

Han säger vidare att systerfartyget Transwood fortfarande är upplagt i Uddevalla.

– Vi har ingen sysselsättning för henne för tillfället, men vi jobbar hårt för att finna sysselsättning för det fartyget också.

Lades upp

Transpine och Transwood gick tidigare i en trafik som kallades Trans Bothnia Line och opererades av TransAtlantic. De lastade i Kemi och Uleåborg – främst papper som skeppades storo (truckstuvat direkt i lastrummen), i containers och i SECU-boxar – för Antwerpen. På returresan anlöptes Zeebrugge, där bashanteringen utgjordes av StoraEnsos pappersmassa.

– Basen i denna slinga var StoraEnso-produkter. När Stora Enso i slutet av förra året valde att köra sina produkter på egen köl blev dessa fartyg överflödiga i trafiken. Men vi har fortfarande containertrafiken kvar med renodlade containerfartyg som vi har på timecharter. Då valde vi att utöka den redan befintliga linjen TBCL (Trans Bothnia Container Line) till att innefatta Uleåborg och Kemi också, säger Stefan Pettersson.

Kommentarer

  • Leif Linde

    Bra för svensk sjöfartnäring att fartygen är sysselsatta och inte ligger stilla .

  • Anonymous

    Är detta förstasidesstoff är vi illa ute.

  • Lars Nilsson

    Hur länge tror Ni Sjöfartstidningen finns kvar? 2016 är mitt tips. Då slutar Stena med att stötta Redareföreningen.

  • Lars Gustavsson

    Hipp hipp hurra Trans, en timecharter over the Atlantic.
    Option till retur frakt ???? Skulle inte detta vara klart innan man accepterar denna charter???.

    • Anonymous

      Varför då?
      Om dom nu inte får returlasten kan ju båten lika bra vara sysslolös där som i Uddevalla ett tag. Och dyker det upp fler laster härifrån så ligger ju systerbåten kvar i Uddevalla så positioneringen är ju tom bättre på det viset.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.