[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]e för en resa till USA.
TransAtlantics roro-fartyg Transpine och Transwood har legat upplagda i Uddevalla sedan mitten av december. I söndags lämnade Transpine Uddevalla för att lasta i Raumo, dit hon anlände i går, tisdag.
– Det handlar om en timecharter till Spliethoff för en resa till USA och det finns option för returresan till Europa, säger Stefan Pettersson, Chartering & Operations Manager på TransAtlantic AB, till Sjöfartstidningen.
Han säger vidare att systerfartyget Transwood fortfarande är upplagt i Uddevalla.
– Vi har ingen sysselsättning för henne för tillfället, men vi jobbar hårt för att finna sysselsättning för det fartyget också.
Lades upp
Transpine och Transwood gick tidigare i en trafik som kallades Trans Bothnia Line och opererades av TransAtlantic. De lastade i Kemi och Uleåborg – främst papper som skeppades storo (truckstuvat direkt i lastrummen), i containers och i SECU-boxar – för Antwerpen. På returresan anlöptes Zeebrugge, där bashanteringen utgjordes av StoraEnsos pappersmassa.
– Basen i denna slinga var StoraEnso-produkter. När Stora Enso i slutet av förra året valde att köra sina produkter på egen köl blev dessa fartyg överflödiga i trafiken. Men vi har fortfarande containertrafiken kvar med renodlade containerfartyg som vi har på timecharter. Då valde vi att utöka den redan befintliga linjen TBCL (Trans Bothnia Container Line) till att innefatta Uleåborg och Kemi också, säger Stefan Pettersson.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Guldkungen
Kom och lyssna på TransAtlantic vid rederikvällen anordnad av Aktiespararna!
31 mars 2015 kl. 18.30, Plats Restaurang Jungman Jansson, Önnereds Brygga, Västra Frölunda
Glöm inte anmäla Er, begränsat antal platser.
http://www.aktiespararna.se/sajt/kontakt/lokalavdelningar/lok/aktiespararna/Goteborg-Vast/Lokala-aktiviteter/tema-rederier-med-concordia-maritime-och-transatlantic-den-313/
Leif Linde
Bra för svensk sjöfartnäring att fartygen är sysselsatta och inte ligger stilla .
Anonymous
Är detta förstasidesstoff är vi illa ute.
Lars Nilsson
Hur länge tror Ni Sjöfartstidningen finns kvar? 2016 är mitt tips. Då slutar Stena med att stötta Redareföreningen.
Lars Gustavsson
Hipp hipp hurra Trans, en timecharter over the Atlantic.
Option till retur frakt ???? Skulle inte detta vara klart innan man accepterar denna charter???.
Anonymous
Varför då?
Om dom nu inte får returlasten kan ju båten lika bra vara sysslolös där som i Uddevalla ett tag. Och dyker det upp fler laster härifrån så ligger ju systerbåten kvar i Uddevalla så positioneringen är ju tom bättre på det viset.
Artikeln är stängd för fler kommentarer