Fotograf: Stena Bulk

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Stena Bulk beställer två metanoltankers

Stena Bulk har undertecknat avtal med Guangzhou Shipyard International (GSI) i Kina om konstruktion av två metanol-förberedda tankers på 49.900 dwt vardera.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�på 49.900 dwt vardera.

Tankfartygen är av den nya typen IMOIIMeMax. Det första fartyget ska levereras i början av 2022. Detta avtal är det första som undertecknas av ett nyligen ingånget joint venture mellan Stena Bulk och Schweiz-baserade Proman shipping, meddelar Stena Bulk.

Ny typ

Efter omfattande tester under åren 2015–2018 har GSI och Stena Bulk utvecklat en ny typ av tankers, IMOIIMeMax, som ska vara bland de mest energieffektiva mid-range tankers som finns.

Det beställda tankerparet utrustas med senaste generationens dual fuel-maskineri och ska drivas med metanol, vilket enligt Stena Bulk snabbt håller på att bli ett av de mest hållbara och kostnadseffektiva bränslena med låga utsläpp.

Lättillgängligt

Metanol finns tillgängligt vid över 100 hamnar i världen och är mycket kostnadseffektivt jämfört med liknande bränslealternativ som LNG. Metanol stakar ut en rak väg mot att möta IMO:s åtagande att innan 2030 ha minskat CO2-utsläppen från sjöfart med 40 procent och innan 2050 ha minskat de totala växthusgasutsläppen med 50 procent, jämfört med 2008 års utsläppsnivå, skriver Stena Bulk.

Jämfört med traditionellt marint bränsle reducerar metanol svavel- och partikelutsläppen med 95 procent och kväveutsläppen med 60 procent.

Nya inslag

I pressmeddelandet kommenterar Stena Bulks vd Erik Hånell beställningen:

– På Stena Bulk ser vi fram emot att vara tillbaka hos ett för oss välbekant varv, där vi vet att de kommer att leverera det vi förväntar oss: en hög nivå av expertis inklusive noggrannhet, innovation och prestanda. Vi ser verkligen fram emot att göra detta med Proman, som en ny högklassig partner med samma värderingar, som vi vet kommer att utveckla fartygsdesign med flera nya spännande inslag för att förbättra fartygens prestanda. 

De två fartygen kommer att ägas till lika delar av Stena Bulk och Proman och ska långtidschartras av Proman Shipping efter leverans. Varje fartyg kommer att använda uppskattningsvis 12.500 ton metanol per år, uppger Stena Bulk.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]