Stena Prosperous.

Fotograf: Stena Bulk

Kategori: Tank

Fjärde metanoldrivna tankern levererad

Proman Stena Bulk har tagit leverans av Stena Prosperous, det fjärde metanoldrivna fartyget i en serie om totalt sex IMOIIMeMAX-fartyg som byggs i Kina.
Under torsdagen meddelade Proman Stena Bulk att Stena Prosperous blivit levererad från det kinesiska varvet Guangzhou Shipyard International Co Ltd (GSI) och nu kommer att gå in i kommersiell drift på metanol. Fartyget är det tredje som levereras till Proman Stena Bulk, vilket är ett joint venture mellan Stena Bulk och metanoltillverkaren Proman.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]hipyard International Co Ltd (GSI) och nu kommer att gå in i kommersiell drift på metanol. Fartyget är det tredje som levereras till Proman Stena Bulk, vilket är ett joint venture mellan Stena Bulk och metanoltillverkaren Proman.

– Det är fantastiskt att kunna avsluta 2022 med en fjärde metanoltanker som ansluter till vår joint venture-flotta. Dessa fartyg är verkligen banbrytande och uppfyller de högsta standarderna för säkerhet, hållbarhet och effektivitet. Det visar vad som är möjligt att göra i dag genom progressiva partnerskap, så som vårt med Proman, säger Erik Hånell, vd och koncernchef på Stena Bulk i ett pressmeddelande.

De första två fartygen är Stena Pro Patria som nyligen döptes, samt Stena Pro Marine. Det tredje fartyget är Stena Promise som levererades i slutet av oktober och som är Proman-ägd.

Leveransen av Stena Prosperous kommer enligt pressmeddelandet i en tid då intresset för att använda metanol som marint bränsle nått nya höjder. I oktober 2022 var metanolfartyg den ledande typen av fartyg i order och enligt motortillverkaren MAN Energy Solutions, som tillverkat maskinerna på de nya fartygen, uppskattar man att omkring 25 procent av alla beställningar är på metanolmotorer till en rad olika fartygstyper. 

De sex beställda fartygen till Proman Stena Bulk och Proman är byggda i en klass som kallas IMOIIMeMAX och är på 49.900 dwt. De har enligt pressmeddelandet ett EEDI-värde (Energy Efficiency Design Index) som ligger 11 procent under de regelkrav från IMO som kommer att träda i kraft 2025. Fartygen använder runt 12.500 ton metanol som bränsle per år och kommer mer eller mindre helt att eliminera utsläpp av SOx och partiklar, minska NOx med 60 procent och minska CO2-utsläppen med upp till 15 procent (Well-to-wake) jämfört med till konventionella marina bränslen.

– Vi är oerhört stolta över vad vårt joint venture med Stena Bulk har kunnat åstadkomma under det senaste året. Vi har nu fyra fartyg i drift som körs på metanol som marint bränsle, vilket bevisar att metanol inte är ett framtida bränsle – det är ett bränsle redan i dag, säger Anita Gajadhar, chef inom marknadsföring och logistik på Proman i pressmeddelandet.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]