[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ny containerpendel på Vänern mellan Göteborg och Kristinehamn. Uppförsbacken blev för brant.
Det blir ingen ny containerpendel på Vänern, åtminstone inte just nu, skriver Svenska Orient Linien (SOL) i ett pressmeddelande. Rederiet konstaterar att det visade sig att tiden inte var mogen för en start just nu.
Avlasta väg och järnväg
SOL:s avsikt med pendeln var att avlasta de hårt belastade väg- och järnvägsnäten med en konkurrenskraftig och miljöeffektiv containerpendel mellan Göteborg och Kristinehamn.
– Vi tror att framtiden tillhör dem som vill ta ansvar och förstår värdet av ett aktivt hållbarhetsarbete. Därför var vi intresserade av att vara med och utveckla den småskaliga IMO-sjöfarten och erbjuda marknaden en sjöfartsbaserad inrikes containerpendel. Marknaden var dock inte mogen för detta ännu, men vi är övertygade om att det är rätt och att det kommer att komma inom en inte allt för lång tid, säger Ragnar Johansson, vd för Svenska Orient Linien.
Inte mycket konkret
Rederiet skriver i pressmeddelandet att förändringsviljan är relativt låg för nya system och menar på att det antagligen inte är unikt för transportvärlden: ”Trots goda intentioner från Regering och Riksdag, är det inte mycket som händer för att konkret hjälpa till att få igång inrikes sjöfart. De höga marginalkostnader som de statliga avgifterna ger, kräver att man har stora volymer för att överhuvudtaget våga starta en trafik.”
Miljonerna gick till järnvägen
SOL framhåller att denna tröskeleffekt behöver ses över om man på allvar skall kunna få en förändring av transportmönstret.
”När staten nyligen lät meddela att man tillför ytterligare 560 miljoner till järnvägen, öronmärkta att sänka järnvägskundernas kostnader, blev uppförsbacken plötsligt alltför brant. SOL, som kännetecknas av korta beslutsvägar och kvalitet, flexibilitet och entreprenörsanda, såg möjligheten att vara med att förändra detta mönster, men inser att tiden inte är riktigt mogen just nu.”
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Anonymous
Tänk om sjöfarten kunde behandlas lika som all annan transportverksamhet. Att lastbilarna, framförallt de utrikiska, fick stå sin kostnad på samma sätt som sjöfarten. Tvinga lastbilstrafiken att betala kilometerkostnad för vägslitage. Se till att lastbilarna betalar bränsleskatt i Sverige, och inte som idag köra med dubbla tankar och fylla bränslet i Polen och Baltikum.
Tänk om sa Bill. Om sa Bull. För att sedan vandra i väg till Riksdagens matsal funderandes på om det tillmånnes serverades punch på eftermiddagen. För det ansåg de ju sig ha gjort förtjänt av.
Anonymous
Bedrövligt av staten .Dom sponsrar sig själva.
Anders Frisk
Ahlmarks har räknat på detta upplägg i 40 år utan att få ihop kalkylen.
Sven E
Som vanligt skattesubventioners järnvägen hårt. Mycket prat men ingen verkstad. Märkligt att så mycket skattepengar slösas på järnväg när det finns miljövänliga och kostnadseffektiva alternativ som i detta fall sjöfart.
MJ
Trängselskatten i Göteborg…….
Rolf B bertilson
Av denna anledning måste förhållandet att järnvägen stödjs av staten och det faktum att sjöfarten måste stå på egna ben ändras. Staten måste ta det fulla ansvaret för sjöfartens farleder och isbrytningen. Det är enda sättet att skapa neutralitet mellan järnväg och sjöfart och måste till för att få med godstransport på sjön inkl våra inre vattenvägar. Förre landshövdingen i Västerås Mats Svegfors sa vid ett tillfälle: om vi inte använder Mälarens vatten bättre för transporter är det meningslöst att lägga mer pengar på E 18. Mats var klok man!
Lennart Eliasson
Fartygstrafik Lysekil, Göteborg – Vänerhamnar är befriade från farledsvaruavgift. Om befälet på fartygen erhåller farledsdispens behövs inga lotsar. Så var det när jag var på denna trafik i 14 år.
Att inte betala farledsvaruavgift är en subventionering.
Artikeln är stängd för fler kommentarer