Fotograf: Riksdagsförvaltningen

Kategori: Arbetsmarknad | Ekonomi | Politik

Sjöfartsvän får viktig maktposition 

Miljöpartisten Karin Svensson Smith blir ny ordförande i Trafikutskottet. Svensson Smith har vid ett flertal tillfällen gjort sig känd som sjöfartsförespråkare. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]öfartsförespråkare. 

På tisdagen blev det klart att Karin Svensson Smith (MP) blir ny ordförande i Trafikutskottet, det utskott i Riksdagen där de flesta sjöfartsfrågorna behandlas. 

Karin Svensson Smith är 58 år och har tidigare bland annat varit riksdagsledamot 1998-2010. Hon var ursprungligen vänsterpartist men gick över till Miljöpartiet de gröna 2005. Hon sitter med i Miljöpartiets partistyrelse och har tidigare också varit ledamot i Trafikutskottet. 

Efter att 2010 ha förlorat sin plats i riksdagen till Maria Ferm har hon de senaste åren kommunpolitiker i Lund, där hon också bor. 

”Fördelar med sjöfart”

Karin Svensson Smith är känd som sjöfartsförespråkare och har vid ett flertal tillfällen talat sig varm för sjöfarten. I Almedalen i somras var hon en av deltagarna vid det seminarium där Sjöfartsforum lanserade sitt maritima valmanifest och sade då bland annat följande: 

– Jag tycker manifestet är bra, men ni har inte tagit i ordentligt. Det finns fler fördelar med sjöfarten, som att klara klimathotet. Jämför sjöfarten med vägtrafik, man kan transportera stora godsvolymer till liten energianvändning. Om man ska klara klimatmålet inom transportsektorn har sjöfarten en viktig roll att spela.

Kritik mot regeringen

Ytterligare exempel på Karin Svensson Smiths sjöfartsförespråkande är en debattartikel i Göteborgs-Posten 2009 som hon skrev ihop med Kenny Reinhold, ordförande för Seko Sjöfolk. I debattartikeln uttryckte de kritik mot den dåvarande regeringen och skrev bland annat följande: 

”Det verkar som om regeringen helt har missat sjöfarten. Trots principbeslut om tonnageskatt som finns i de andra sjöfartsnationerna i Europa verkar regeringen aldrig få med det i sin budget. I Sverige får sjöfarten dessutom till skillnad från de landbaserade transporterna själv betala för sina infrastrukturinvesteringar. Sammantaget har denna sjöfartsfientliga politik lett till en utflaggning av fartyg och medföljande arbetstillfällen från Sverige.”  

Missa inte nästa nummer av Sjöfartstidningen! Där kommer du att kunna läsa en längre intervju med Karin Svensson Smith.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]