Fotograf: Irene Fällström

Kategori: Miljö | Politik

Stort intresse för sjöfartens klimatfärdplan

Omkring 65 åhörare fanns på plats när föreningen Svensk Sjöfart presenterade sin Klimatfärdplan på tankesmedjan Fores i Stockholm. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]jan Fores i Stockholm. 

Svensk Sjöfarts klimatfärdplan har idag har offentliggjorts på seminariet Sjöfarten och fossiloberoende fordonsflotta, som arrangerades av 2030-sekretariatet och Svensk Sjöfart.

På seminariet talade Jakob Lagercrantz och Mattias Goldmann från 2030-sekretariatet, som etablerats av tankesmedjan Fores. Carl Carlsson, miljöansvarig på Svensk Sjöfart, presenterade klimatfärdplanen, och Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens Trafikutskott, gav några reflexioner från den politiska horisonten.

– Vattenvägen är prisvärd, Sverige som sjöfartsland har en enorm potential jämfört med många länder i Europa, underströk Karin Svensson Smith.

”Inte snabbt, men i rätt tid”

Karin Svensson Smith anser också att Sverige måste införa ett upphandlingsansvar för transportköpare.

– Det räcker inte att företag har en grön fernissa på andra områden, transporterna räknas också.

Vidare sade hon på seminariet att differentierade farledsavgifter är en väg att gå för att stödja omställningen till en fossiloberoende sjöfart.

– I trafikutskottets regleringsbrev som skrivs i december kommer frågan om farledsavgifter att finnas med.

Karin Svensson Smith ser sjöfarten som en näringsgren som kan bli en del av nyindustrialisering och export i Sverige.

– Transporter måste kunna beställas ”just in time”. Det betyder inte snabbt, men i rätt tid. I rätt hastighet är sjöfarten outstanding.

Mer sjöfart

Dessutom gav Fredrik Backman från Preem AB och Tryggve Möller från Terntank sina kommentarer från kundens och och rederiets perspektiv.

– Jag tycker att det är jättebra att de har tagit fram en klimatstrategi och jag blev väldigt positivt inställd till Terntank och Preem hur de har jobbat med LNG. Nu är det ju bara en del av lösningen och jag tror att det allra viktigaste som borde göras är att införa rättvisa avgifter för alla godstransporter så att man täcker kostnaderna man ger upphov till. Idag är det för billigt att köra lastbil genom Sverige. Sjöfarten har en väldigt stor potential att minska energianvändningen i godstransportsystemet och då borde man använda järnväg och sjöfart mer, säger Karin Svensson Smith efter seminariet till Sjöfartstidningen, och fortsätter:

– Vi ska den 2 december ha en offentlig utfrågning i riksdagen om hur vi ska nå en fossilbränsleoberoende trafik. Vi vill inte alls begränsa det till väg utan vi vill ta med även sjöfart och flyg. Det handlar om att byta ut fossila bränslen men också att använda mindre energi i transportsystemet och då har fartygen, om de inte går onödigt fort, en väldigt bra marginal att med lägre energiinsats få transporterat det som behövs i Sverige, kommenterar Karin Svensson Smith.

Nöjd

Carl Carlsson på Svensk Sjöfart säger att seminariet uppfyllde förväntningarna med råge.

– Klimatfärdplanen blev mycket väl mottagen och det var en milstolpe idag, tror jag. Vårt arbete uppskattas väldigt mycket och vi välkomnas in i arbetet. Det var flera politiker närvarande, så det blev väldigt bra det här.

Carl Carlsson sammanfattar det hela med två saker:

– Behovet av finansiella mekanismer och mer stöd till innovations-, demonstrations och forskningsprojekt inom sjöfarten. Det är det vi måste jobba med nu och har fullt stöd från politiken att det är rätt analys.

 

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Va?!!!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]