[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]terar Göteborgs Hamn.
Den nya terminalen ligger i anslutning till roro- och containerterminalen på Hisingen, där containrar och trailers lastas om mellan lastbil och tåg. Den geografiska placeringen har inneburit att över hundra lastbilar varje dygn leds bort från centrala stan, vilket bland annat har minskat köerna och kväveoxidutsläppen.
Tuff första vecka
– Den första veckan var väldigt tuff, men sedan dess har vi haft ordning och reda och vi har har fått iväg tågen i tid. Så jag tycker att vi fått terminalen att fungera väldigt bra, säger Patrik Theander, terminalchef på Sandahls Goods & Parcel AB som skött driften av Arken kombiterminal i ett pressmeddelande.
100.000
När året är slut räknar man med att 100.000 enheter ska ha bytt transportslag i terminalen. I takt med att Hamnbanan byggs ut till dubbelspår förväntas godshanteringen öka än mer i terminalen, som består av sju järnvägsspår. Hela terminalområdet är på 65.000 kvadratmeter.
[/flowy_subscriber_only]