[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]orter och renare luft.
Den nya kombiterminalen ligger precis vid kajkanten intill roro- och containerterminalerna på Hisingen.
Fartyg, tåg och lastbil
Enligt pressmeddelandet från Göteborgs Hamn kommer den nya terminalen betyda att färre lastbilar behöver ta vägen om centrala Göteborg. Området vid kombiterminalen, där containrar och trailers lastas om mellan fartyg, tåg och lastbil, är 65.000 kvadratmeter stort. Terminalen drivs av Sandahls Goods & Parcel. Jämfört med den tidigare och nu avvecklade terminalen vid Gulbergsvass, där Västlänken nu byggs, ökar kapaciteten från fem till sju hanterade tåg per dygn. På ett år beräknas 100 000 trailers byta transportslag i terminalen.
”Konkret lösning”
– Arken kombiterminal är en efterlängtad pusselbit i Göteborgs Hamn. Dels av marknaden som har en önskan om att kunna få mer gods hanterat på ett effektivare sätt, och dels av staden som behöver den tidigare terminalytan till stadsutveckling. Därför är vi glada att vi snabbt kunnat svara upp till önskemålen och nu äntligen ha en konkret lösning på plats för att flytta gods från väg till järnväg och sjö, säger Magnus Kårestedt, vd på Göteborgs Hamn i pressmeddelandet.
[/flowy_subscriber_only]