Fotograf: Kenneth Magnusson

Kategori: Miljö | Specialfartyg

Rekordlindrig isvinter

 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] class=”p1″> 

Årets isvinter är nu officiellt över – en isvinter som började sent, slutade tidigt och innebar ovanligt få insatser.

Enligt Ulf Gullne på Sjöfartsverkets isbrytarledning har det aldrig varit ett så tidigt avslut på isvintern.

– Det är den lindrigaste vi har haft någonsin, säger han och fortsätter:

– Det finns fortfarande lite is längst upp i norr men den isen har våra finska vänner lovat att ta hand om.

Sen start – tidigt slut

Årets isvintersäsong startade först den 13 januari och avslutades sedan den 30 april – vilket kan jämföras med att isbrytningen en normal vinter startar i mitten av december för att sedan avslutas någon eller några veckor in i maj.

– Isvintern kom igång väldigt sent. Det blev vinter i januari, men sydliga vindar gjorde att isen pressades upp i norra Bottenviken. Normalt är hela Bottenviken istäckt. Så var det inte i år, säger Ulf Gullne i en kommentar.

Extrem vinter

Enligt Sjöfartsverket har årets isvinter varit extrem på flera sätt. Även isutbredningen har varit ovanligt liten, och i Östersjön uppges det aldrig ha varit så lite is som i år – troligtvis inte ens under de milda perioderna under 1730- och 1930-talet. 

Förklaringen till den exceptionella isvintern är enligt SMHI fjolårets mycket varma sommar, där vattentemperaturen i hela Östersjön därför var över det normala under hösten.

Sparar pengar

Totalt har Sjöfartsverket under årets isvinter assisterat 132 handelsfartyg och bogserat elva av dessa, vilken kan jämföras med stränga vintrar då antalet assistanser kan vara uppemot 6.000. Enligt Sjöfartsverket märks den lindriga isvintern även ekonomiskt: kostnaden ligger i år 30 miljoner under budget.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Suck

    Mer fossila bränslen kanske kan få bort isen helt om 50 år?

    • Ove

      Klockren idé!

      • Suck

        Tack Ove! För nya läsare vill jag förtydliga min ironi som Ove givetvis insåg, och hoppas att alla svenska havsmyndigheter ser till att investera i miljövänligare maskiner.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]