Fotograf: Sjöfartsverket

Kategori: Specialfartyg

Alltid redo för isvinter

Sjöfartsverket förbereder sig för en eventuell isvinter. Samtidigt utvecklar de nästa generations isbrytarflotta.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] utvecklar de nästa generations isbrytarflotta.

– Alla måste vara beredda när isen kommer, säger Tomas Årnell, isbrytardirektör på Sjöfartsverket.

Varje år förbereder sig Sjöfartsverket inför en isvinter, oavsett om det blir mycket is eller, som senaste vintern, nästan ingen is alls.

Osäkra prognoser

– Vi följer långtidsprognoser, men det är svårt att specificera hur vintern kommer att se ut. Förra året spådde amerikanska långtidsprognoser en sträng vinter och den blev ovanligt mild, säger Tomas Årnell.

Det de följer är vattentemperaturer och gör jämförelser med tidigare år.

– Nu säger prognoserna att det blir en normal vinter och att den kommer i januari, men vi är förberedda på alla eventualiteter.

Designprojekt

Samtidigt börjar några av de fem fartygen i Sjöfartsverkets isbrytarflotta närma sig pensionsåldern. Under 2016 ska de inleda arbetet med att uppdatera flottan.

– Tanken är att under 2016 gå in i ett designprojekt för att utröna hur vår nästa stora isbrytare ska se ut, säger Tomas Årnell.

Ska se på behovet

Det upphandlade designprojektet ska bland annat utreda vilken typ av maskin som bör driva fartyget, för att driften ska vara så kostnadseffektiv som möjligt och samtidigt belasta miljön så lite som möjligt. Projektet ska även utreda om fartyget kan användas till annat än isbrytning samt hur behovet av isbrytarassistans förväntas se ut på lång sikt.

Sjöfartsverkets egna isbrytare är Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även arbetsfartygen Baltica och Scandica har isbrytarförmåga.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    vilket år senast var alla isbrytare i drift? senast jag kommer ihåg var det 1995 det var is-vinter…

    • Anonymous

      Varje år.

    • Ice

      Kolla upp vintrarna 2009 och 2010..:) Färjor som packades ihop på Ålands hav, de flesta hade isklass 1AS. Vikingklassen klarade inte någonting, så de tunga damerna kallades in, 2010 har jag för mig.

  • Anonymous

    2010 och 2011…så det gäller att kom ihåg…även isbrytare fastnade och fick VÄNTA på hjälp
    efter att få kalla på en annan isbrytare från ett annat distrikt. Bland annat vid Sundsvalls bukten 2010 och Umeå trakten 2011 fast på finska sidan. Så börja inte med kokos plantage ännu…

  • Anonymous

    2006 fick man hyra in danska isbrytare

  • Anonymous

    2010-2011 var väl samtliga isbrytare i tjänst samt några inhyrda isbrytandebogserbåtar!

  • Anonymous

    Har inte räkning på båtarna men vintern 09-10 var ju igenfrusen till Danmark.

  • Krossa...isen

    Bygg Polarklassade fartyg som kan nyttjas för många olika saker under den tid då vi inte har is i Sveriges farvatten, miljövänliga maskiner/bränsle, gör breda anbudsförfaranden med olika länders varv(Sydkorea, Kina, Finland m.fl.) Lycka till Tomas Årnell!

  • Kalkyl

    Tjäna igen investeringen snabbt och chartra ut till USA ett par år, de vill ju ha tillgång till McMurdo-basen i Antarktis, men vill aldrig investera pengar till egna nya isbrytare. USA tycker tydligen att Ryssarna ”kan ta Arktis” och den lockande oljan/gasen…..

  • jh yellowcity

    Har en seriös fråga, varför inte köpa Danskarnas 3 brytare som hela tiden ligger och skrubbar varandras sidor i Fredrikshamn. De lär ju inte vara särskilt slitna och man kan ju alltid hyra ut ngn av dem till danskarna om det blir kallt.

    • Jul

      Deras 3 isbrytare är byggda 65,66 resp 80. De blir jättedyra i drift och svårt med reservdelar. Dessutom klarar de inte någon tjockare is(typ bottenviken),även om Danbjörn var chartrad till oss 2006(har jag för mig) och hjälpte till i södra och mellersta Östersjön. De har varit till salu länge nu utan att någon slagit till, troligen av ovanstående skäl. Mvh/

  • DJ M L

    Jag tycker de nya isbrytarna ska gå på kärnbränsle, för det är miljövänligt bland annat. Gör som våra kära Ryssar och Jänkare och kör lite hederlig och miljövänlig kärnbränsleladdning.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]