Isbrytardirektör Tomas Årnell.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Specialfartyg

Stora isbrytare krävs trots lindrig isvinter

Extremt lindrig issituation längs svenska Bottenvikskusten med undantag för Karlsborg, men lokalt mycket svårt på finska sidan.

Stormen Ole, som passerade för två veckor sedan, rensade i stort den svenska Norrlandskusten från havsis. Fortsatt blåsigt väder, i kombination med för årstiden mycket varma temperaturer, innebär att behovet av isbrytarassistans på svenska sidan inskränkt sig till Karlsborg, där Ymer är beredd att assistera. Ale håller uppsikt över norra Kvarken.

– Det är väldigt lugnt för oss just nu, bekräftar isbrytardirektör Tomas Årnell på Sjöfartsverket när Sjöfartstidningen ringer upp.

– Det råder extremt lindriga förhållanden, framför allt på den svenska sidan.

Påminner om 2008

Tomas Årnell berättar att isläget i slutet av förra veckan var väldigt likt motsvarande tidpunkt 2008. Den 20 februari 2008 var endast Ale igång på svenska sidan. Sedan blev det kallt med kraftig isutbredning som täckte hela Bottenviken under mars månad. Men så tror han knappast att det kommer att gå i år.

– Skillnaden i år är att vi inte någonstans i prognosen ser att väderläget skulle förändras. Det kommer fortsatt in lågtryck över området med sydväst- och västvindar som gör att issituationen bara förändras tillfälligt i form av småkalla perioder och lite nyisbildning. Sedan blåser isen sönder och trycks ihop igen. Det ser inte ut att ändras till något allvarligare under den närmaste tiden i varje fall.

Maximum i mars

Beträffande Norrlandskusten berättar Tomas Årnell att maximal isutbredning rent statistiskt inträffar den 20 mars. För områdena söder om Stockholm har maximum redan passerats.

– Det vi kan råka ut för ännu i år är att det kan bli lite is uppe i Bottenviken, men mer ser det nog inte ut att bli.

Stora isbrytare

För närvarande behövs insatser till Karlsborg och på finska sidan i inloppen till Torneå, Kemi, Uleåborg och Brahestad.

– Det ligger ett kraftigt ihopskjutet område i inloppen till Uleåborg och Kemi, som kräver assistans av stora isbrytare. Där är de två finska isbrytarna Otso och Kontio, och dessutom Frej, som är uthyrd till Finland på kontrakt, och Atle som också är över på finska sidan enligt statsavtalets överenskommelse, säger Tomas Årnell.

Assistans av två

Tomas Årnell berättar vidare att det endast är en kortare distans som fartygen behöver assisteras, men att förhållandena där är så svåra, framför allt när det blåser, att större fartyg till och med kan behöva hjälp av två isbrytare.

– Under lindriga vintrar kan det ofta vara besvärligare isförhållanden i Bottenviken än under en sträng vinter. Locket läggs på under en sträng vinter och isen kommer inte i rörelse.

Under en mild vinter trycks den is som bildas ihop på något ställe och det kan bli besvärligare där än normalt. Det är precis det som har inträffat utanför i inloppen till Uleåborg och Kemi och även utanför Karlsborg.

– Där krävs det verkliga resurser för att ta sig igenom och få in någon trafik, påpekar Tomas Årnell.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.