Fotograf: Stefan Nilsson / Motorförarnas Helnykterhetsförbund

Kategori: Hamn/Logistik | Regelverk

Permanenta alkobommar på gång

Nu vill Trafikutskottet se permanenta alkobommar i de svenska gränshamnarna – detta efter de senaste årens lyckade tester med bommar i Göteborg och Stockholm.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]er med bommar i Göteborg och Stockholm.

I ett uttalande konstaterar Trafikutskottet att de försök som gjorts med alkobommar i Göteborg och Stockholm – där fordonsförare som körde av färjorna fick testa sin nykterhet innan de tilläts köra vidare – visar att bommarna fungerar snabbt och effektivt, utan att de påverkar trafikflödena i hamnarna negativt.

”Viktigaste kontrollen”

Man anser därför att alkobommar är den i särklass viktigaste kontrollen för att hindra lastbils-, buss- och bilförare som kommer med färjor från andra länder att i onyktert tillstånd köra in i Sverige.

Trafikutskottet konstaterar också att Sverige ligger väl framme när det gäller teknik och kompetens och att detta är ytterligare ett skäl till att gå över från försöksverksamhet och införa permanenta alkobommar.

Ett enigt utskott föreslår därför att riksdagen ger regeringen i uppdrag att se över hur ett införande av alkobommar i gränshamnarna kan genomföras. Ärendet kommer att debatteras och beslutas av Riksdagen onsdagen den 25 mars.

Infraröd teknik

Rent praktiskt går nykterhetskontrollen vid alkobommen till så att trafiken leds i två filer genom en kontrollstation utrustad med mätutrustning. Föraren kör fram till bommen där han eller hon får blåsa i en specialutformad avkännare som tillämpar infraröd teknik. Genom den infraröda tekniken kommer svaret på utandningsprovet på ett par sekunder, och om föraren är nykter så öppnas bommen automatiskt – annars tillkallas personal som då gör ett andra, mer traditionellt blåsprov.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • NB

    Väldigt bra idé, men hur ska det fungera i praktiken:”annars tillkallas personal som då gör ett andra, mer traditionellt blåsprov.”
    Vilka/ vem är personalen som ska stå vid bommarna hela tiden när de är igång?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]