Vid kontrollen blåser föraren mot en avkännare i stället för i ett traditionellt munstycke.

Fotograf: Stefan Nilsson / Motorförararnas Helnykterhetsförbund

Kategori: Container | Hamn/Logistik | Passagerarsjöfart

Fler alkobommar på gång

Efter att alkobommar införts på försök i Göteborgs Hamn tycks nu fler alkobommar vara på gång i svenska hamnar.    

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] i svenska hamnar.    

Enligt uppgifter i tidningen Transport & Logistik iDag/Transportnet har Trafikverket beslutat att ge Motorförarnas Helnykterhetsförbund, MHF, pengar till att placera ut fler bommar.     

– Det står precis klart att Trafikverket stöttar ytterligare försök. Förhoppningen är att det blir en alkobom i Stockholm efter sommaren, säger MHF:s vd Arne Winerdal till Transport & Logistik iDag/Transportnet, och fortsätter:  

– Det är ett lysande försök, och både regering och riksdag är väldigt positiva. Vi räknar med att detta ska genomföras permanent i alla svenska hamnar nu framöver.   

10.000 kontroller

Bommen i Göteborgs Hamn invigdes i augusti förra året och enligt uppgift har har man hittills kontrollerat närmare 10.000 fordon som kört av färjan vid Stena Lines Tysklandsterminal. 

Endast tio förare ska ha blåst positivt, varav sex lastbilschaufförer.   

Tar tio sekunder

Rent praktiskt går nykterhetskontrollen till så att trafiken leds i två filer genom en kontrollstation där det finns mätutrustning. Föraren kör fram till bommen där han eller hon får blåsa i en specialutformad avkännare som tillämpar infraröd teknik. 

Genom den infraröda tekniken kommer svaret på utandningsprovet på ett par sekunder, vilket innebär att varje kontroll uppges ta cirka 10 sekunder. Om föraren är nykter så öppnas bommen automatiskt – annars tillkallas personal som då gör ett andra, mer traditionellt blåsprov.   

Ökad nykterhet

Information om de automatiska nykterhetskontrollerna ges i förväg ombord på färjan och i terminalerna. 

Enligt MHF kontrolleras samtliga lastbilar, och om någon fastnar i bommen så lagförs detta efter ytterligare kontroller.  

– Nykterheten bland lastbilschaufförerna som kommer till Sverige med färja har stigit markant i och med bommen, säger Arne Winerdal till tidningen Transport & Logistik iDag/Transportnet.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]