Fotograf: Stefan Nilsson/MHF

Kategori: Hamn/Logistik | Regelverk

Regeringen säger ja till alkobommar

Ett avgörande steg har tagits mot permanenta alkobommar i svenska hamnar. På torsdagens regeringssammanträde gav regeringen tummen upp för införandet.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]en upp för införandet.

Efter de framgångsrika försöken med alkobommar i Göteborg och Stockholm har regeringen nu beslutat att ge Trafikverket i uppdrag att titta på införandet av permanenta helautomatiska nykterhetskontroller, så kallade alkobommar.

Inom kort kommer därför Trafikverket börja titta på i vilka utvalda hamnar som alkobommar kan bli permanenta – detta utifrån parametrar såsom nytta, effekt och trafikvolymer. Trafikverkets uppdrag ska redovisas senast den 2 november 2015.

– Sverige är ett föregångsland när det kommer till trafiksäkerhet. För att fortsätta vara det också framöver behöver vi med nollvisionen som målbild titta på nya smarta lösningar. En sådan lösning är alkobommar i våra stora färjehamnar, de har visat sig vara väldigt effektiva, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S), i en kommentar.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Claes Berglund

    Märkligt att regeringen går på en lösning utan att ha formulerat problem eller utvärderat alternativ till bommar. Jag är mycket tveksam till om detta är rätt metod.

  • Anonymous

    Tänka sig, då måste Polis vara på plats hela tiden som bommarna är i bruk! Hur är det annars tänkt att fungera när den automatiska alkobommen stoppar en chaufför? Om inte Polisen är på plats vid en sådan situation, då blir det kö långt in på bildäck tills dess att Polis anländer vilket ibland kan ta ganska lång tid. Stena Lines försök på Tysklandsfärjorna eller Tallinks Rigalinje vilka ligger still till kaj i stort sett hela dagarna, kanske har varit lyckosamt. Men hur göra med alla andra färjor som har en pressad turlista och kort om hamntid om inte Polisen är ständigt på plats?

  • MJ

    Är det inte dax för stöldgodsbommar i andra riktningen …..

  • Anonymous

    En nykter chaufför kan ju alltid köra ut bilen åt kollegan…

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]