Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Fartygsutrustning | Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Nyheter i Viking Grace

Mycket havsutsikt, skandinavisk design och större hytter kännetecknar nybygget Viking Grace.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]r nybygget Viking Grace.

Hittills har Viking Line inte berättat speciellt mycket om detaljerna kring nybygget Viking Grace. I samband med kölsträckningsceremonin vid STX Finlands Åbovarv den 6 mars 2012 lättade man på förlåten och gav en försmak av vad passagerarna har att vänta sig av den nya färjan, när den sätts i trafik på linjen Stockholm–Åland–Åbo i januari 2013.

– Redan från början var vår utgångspunkt att göra någonting helt unikt, förklarar fartygets produktchef Taru Kauppinen.

– Men vi var ganska vilda i tankarna från början, avslöjar Viking Lines informationschef Johanna Boijer-Svahnström.

Medan Taru Kauppinen projicerar bilder på minst sagt futuristiska projektstudier berättar hon att så radikala designer i slutändan inte visade sig vara gångbara.

– Vi funderade också mycket på hurudan energi vi skulle kunna använda. Vi utredde om man verkligen kan utnyttja vindkraft eller installera solpaneler och vilka alternativ det finns. Då kom vi fram till att lösningen är LNG.

Förändringsbara ytor

Ytterligare krav ställdes genom behovet av ett tillräckligt stort antal hytter för att göra verksamheten lönsam.

– Vi bör få 2 800 passagerare att rymmas och dessutom ha bekväma publika utrymmen och bildäck. Vi kom därför tillbaka till det som någon redan tidigare har hittat på, att ett fartyg ser ut på ett visst sätt, säger Kauppinen.

Trots detta introducerar Viking Line mycket nytänkande med Viking Grace. Taru Kauppinen försäkrar att hon nog blir unik även om de vildaste idéerna förkastades.

– LNG-driften är givetvis en faktor, men vi har också fokuserat på våra produkt- och servicekoncept och hur inredningen har designats. Här har vi anlitat en enda arkitektbyrå och vi ville dessutom samarbeta med en byrå som inte tidigare gjort fartyg.

Den finländska byrån dSign Vertti Kivi & co inreder samtliga 12 allmänna utrymmen, inkluderande promenadstråk, restauranger, barer och lekutrymmen.

– I sådana utrymmen som passagerarna vistas i så gott som dygnet runt har vi funderat på hur de är intressanta på morgonen, på dagen och på kvällen. Vi kan förändra dem med dygnsrytmen och varför inte även med årstiderna. Vi har arbetat mycket med belysningen för att skapa speciella stämningar. Man kan även använda musik och till och med dofter, säger Kauppinen.

Större hytter

Viking Line har medvetet valt att avvika från traditionellt fartygsdesigntänkande i inredningen. I stället har man satsat på skandinavisk elegans. Skärgårdslandskapet utanför spelar en avgörande roll och öppnas av panoramafönster i de publika utrymmena runt hela fartyget. Passagerarhytterna finns på fem däck och alla publika utrymmen, inklusive spa, på de tre översta.

– Alla kök och besättningsutrymmen finns i mitten för att passagerarna ska kunna se ut så mycket som möjligt, förklarar Johanna Boijer-Svahnström.

Viking Line introducerar även nya hyttkategorier med Viking Grace.

– Hytterna är något större än på exempelvis Isabella och vi har 48 premiumhytter som är inredda med dubbelsäng och soffa. Dessutom inför vi kategorin familjehytt, där man kan kombinera en fyrapersoners hytt och en tvåpersoners hytt med dubbelsäng, säger Boijer-Svahnström.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]