Viking Grace i Åbo under måndagsmorgonen.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Haveri | Passagerarsjöfart

Viking Grace till varv – blir borta minst en vecka

Under tisdagen kommer Viking Grace att dockas på Turku Repair Yard i Nådendal efter incidenten i Mariehamn under lördagen. Fartyget har fått en skada på babords propeller.
Det var i hård vind strax före ankomst till Mariehamn under lördagen som Viking Lines passagerarfärja Viking Grace drev på grund. Fartyget blev sedan liggande på platsen till strax efter klockan 03 under natten till söndagen då de båda bogserbåtarna Zeus of Finland och Kraft drog loss fartyget.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]iehamn under lördagen som Viking Lines passagerarfärja Viking Grace drev på grund. Fartyget blev sedan liggande på platsen till strax efter klockan 03 under natten till söndagen då de båda bogserbåtarna Zeus of Finland och Kraft drog loss fartyget.

– Det var inget svårt att få loss henne, det gick så smidigt att inga av passagerarna ens märkte det, säger Johanna Boijer-Svahnström, informationschef på Viking Line.

”Vi kan väl konstatera att det aldrig var någon grundstötning utan mer att hon drev iland”

Johanna Boijer-Svahnström, informationschef på Viking Line.

Totalt fanns 331 passagerare och 98 besättningsmedlemmar ombord på fartyget vid incidenten som inträffade på resa från Stockholm till Åbo. Ingen person blev skadad och inga behövde heller bli evakuerade direkt efter händelsen.

– Vi kan väl konstatera att det aldrig var någon grundstötning utan mer att hon drev iland på ett ställe som är en gammal oljehamn så hon har klarat sig utan några större skador, säger Johanna Boijer-Svahnström.

Vid niotiden på söndagsmorgonen kunde de av passagerarna som skulle till Åland kliva iland, liksom de som skulle tillbaka till Sverige för fartygsbyte till Amorella. Därefter fick Viking Grace klartecken från både Traficom och klassningssällskapet DNV GL att fortsätta till Åbo för egen maskin med de återstående passagerarna kvar ombord.

– Hon kom till Åbo klockan 20.00 så det var nästan exakt enligt hennes normala tidtabell, fast ett dygn senare,  säger Johanna Boijer-Svahnström.

Fartyget har undersökts av två olika dykarlag som inte kunnat hitta några skrovskador.

– Ett av bladen på babords propeller har vikt sig, vilket gör att hon åker till Turku Repair Yard i Nådendal under tisdag förmiddag. Då tar vi upp henne och tittar på skadorna. Vad vi vet nu är det bara propellern, men vi ska titta på roderstocken också så det ser bra ut, säger hon.

Under måndagskvällen går Gabriella in som vikarie med en första avgång från Åbo klockan 20.55. Hur lång tid Viking Grace kommer att bli borta är dock oklart.

– Vi tror det blir minst en vecka, men det kan bli längre också. Det beror lite på hur lång tid det tar att få fram reservdelar, säger Johanna Boijer-Svahnström. 

Enligt ordinarie planering var det tänkt att Viking Grace skulle ha dockats i september nästa år, men nu hoppas rederiet kunna tidigarelägga de arbetena. 

– Det kan hända att vi kan göra lite andra arbeten samtidigt. Men vi vill så klart ha henne i trafik snabbt igen även om vi nu har Gabriella som kan ersätta eftersom hon inte är i trafik på grund av pandemin. Det gör att det inte blir något större trafikavbrott.

Orsaken till incidenten är inte fastlagd ännu, men det var dåligt väder på platsen. Enligt Yles meteorolog Joonas Koskela hade vindbyarna en styrka på 26–27 meter i sekunden vid tiden för olyckan.

– Det var extremt dåligt väder i lördags, det var inte bara stark vindstyrka utan det kom exceptionellt hårda vindbyar. Det kommer att göras en olycksutredning, men vi vet ju redan nu att den här väderleken haft en stor betydelse i detta, säger Johanna Boijer-Svahnström.

Finska Olycksutredningscentralen har fått en anmälan om incidenten och ska göra en preliminär utredning för att se om det finns skäl för en närmare granskning av olyckan. Samtidigt tittar även Viking Line på händelsen internt.

– Vi ska kolla bandinspelningarna från bryggan och så ska vi se vad de olika väderstationerna som finns ombord som mäter vindstyrkan visar och om det eventuellt kan finnas någon diskrepens mellan dem, säger hon.

Det är andra incidenten som drabbar Viking Line inom loppet av två månader. Den 20 september gick Amorella på grund i den åländska skärgården, men Viking Line ser inget samband mellan händelserna. Johanna Boijer-Svahnström menar att den pågående pandemin är en betydligt värre huvudvärk just nu.

– Vi har haft otur med två incidenter såpass nära varandra. Detta är så klart en incident vi gärna velat vara utan, men vi är mycket mer oroliga för pandemin än för detta. Coronan belastar vår ekonomi betydligt mer och därför hoppas vi att det snart kommer ett vaccin så folk vågar resa igen, Johanna Boijer-Svahnström.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]