Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Färjetrafik

Viking Grace firar tio år

Den 13 januari är det tio år sedan Viking Grace gjorde sin jungfrutur. Hittills har över tio miljoner resenärer rest med fartyget som varje morgon avgår från Stockholm till Mariehamn och Åbo.
Viking Grace byggdes på STX Finlands varv i Perno för Viking Lines linje Stockholm–Mariehamn–Åbo. Fartyget som kostade cirka 240 miljoner euro gjorde sin jungfruresa den 13 januari 2013. Enligt rederiet hade Viking Grace väckt stor entusiasm redan i förväg; fartyget fick sitt namn genom en namntävling där 23.000 förslag kom in, och biljetterna till jungfruresan som var öppen för allmänheten sålde slut snabbt.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]jorde sin jungfruresa den 13 januari 2013. Enligt rederiet hade Viking Grace väckt stor entusiasm redan i förväg; fartyget fick sitt namn genom en namntävling där 23.000 förslag kom in, och biljetterna till jungfruresan som var öppen för allmänheten sålde slut snabbt.

– För oss var Viking Grace en stor investering både i passagerarupplevelse och hållbarhet. Fartyget lever fortfarande väldigt väl upp till resenärernas ständigt ökande förväntningar – vilket också vittnar om att fartyget är en föregångare, säger Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör Viking Line, i ett pressmeddelande.

– Utifrån Graces popularitet vågade vi satsa på att planera och bygga vårt senaste nytillskott Viking Glory, där vi utgått från och byggt vidare på många bra lösningar från Viking Grace, fortsätter hon.

Viking Grace i Stockholms skärgård. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

När Viking Grace sattes i trafik var hon världens första passagerarfartyg att drivas med flytande naturgas, LNG. Skrovet hade utformats för att minimera bränsleförbrukning och vågbildning, vilket enligt rederiet minskar påverkan på skärgårdsnaturen, och avancerad ljuddämpningsteknik gör fartyget tystgående.

I slutet av januari i år kommer Viking Grace att dockas under några veckor.

– Utöver teknisk service kommer vi att uppdatera hytter och allmänna utrymmen, byta mattor och se över ljudtekniken i nattklubben. Den uppfräschade jubilaren är tillbaka i trafik den 6 februari, säger Sari Launonen, intendent på Viking Grace, i pressmeddelandet.

Viking Cinderella sätts in på Åbolinjen medan Viking Grace är borta.

Viking Line är i dagsläget det enda rederiet som erbjuder trafik mellan Stockholm och Åbo. Linjen trafikeras av Viking Glory och Viking Grace.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]