[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ive DKK 9,5 miljarder.
Resultatet efter skatt blev DKK 4,5 miljarder, vilket är rejält lägre än för motsvarande kvartal 2012. Då påverkades dock resultatet positivt av bland annat en skatteförlikning i Algeriet vilket gav nästan USD 900 miljoner.
Maersk Line har gjort en remarkabel resa tillbaka till svarta siffror. För Q1 i år redovisar man en vinst på USD 204 miljoner att jämföra med en förlust på USD 599 miljoner för Q1 2012.
Maersk Drilling förbättrade också sitt resultat, från USD 123 miljoner till USD 146 miljoner.
Däremot redovisar såväl Oil & Gas och APM Terminals lägre resultat. En vinst på USD 346 miljoner för Oil & Gas är nästan USD en miljard lägre än för Q1 2012, och APM:s resultat på USD 166 miljoner är en försämring med USD 60 miljoner.
Halverad förlust
Maersk Tankers halverade sin kvartalsförlust, från USD 29 miljoner till USD 15 miljoner. Svitzer rapporterar en vinst på USD 30 miljoner, USD 3 miljoner lägre än Q1 2012
För 2013 räknar man med ett resultat som är lägre än 2012, men på samma nivå om man räknar bort extraordinära avskrivningar, reavinster och effekten av skattemålet i Algeriet.
Från ledningens sida är man nöjd med kvartalet och hur koncernen utvecklats under tuffa tider.
– Vi kan se tillbaka på fem år med recession och bekymmer, men faktum är att vi de senaste fem åren har byggt upp vårt egenkapital från USD 24 till 39 miljarder, och vi har betalt ut goda och stigande utdelningar till våra aktieägare, säger koncernchef Nils Smedegaard Andersen till Fyens Stiftstidene.
[/flowy_subscriber_only]