Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Fartygsutrustning

Lättviktare på SMM

SMM är mässan med stort M i nordeuropeisk shipping. En nykomling utlovar små scrubbers.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] utlovar små scrubbers.

Green Tech Marine är nykomlingen som lovar en närmast revolutionerande variant på scrubbertekniken.

– Vi byter ut en befintlig ljuddämpare mot vår scrubber, vikten är försumbart högre och den är bara något större. Vi ändrar inte stabiliteten på fartygen med flera hundra ton stål högt placerat, säger vd Tomas Lust där han står i sin monter i den svenska paviljongen på SMM i Hamburg.

Han vill dock inte avslöja vad som gör hans företags scrubber betydligt mindre än många andras.

– De flesta har så kallade packed bed scrubbers, vi har en lite annan princip av hur vattnet behandlas i scrubbern, och så har vi några svarta lådor som vi inte avslöjar innehållet i heller.

Green Tech Marines första scrubber installerades på kryssningsfartyget Liberty of the Seas på en av sex huvudmaskiner i våras och har enligt Tomas Lust sedan dess gått halvtid. De kör den bara i vissa områden.

– Nu vet vi att den fungerar som vi hade tänkt och den är nu certifierad av DNV. Det är därför vi är här på SMM i Hamburg, det är vår första riktiga marknadsföring.

Platsen i den svenska montern lyckades man få fast man var sent ute och dessutom blev en större plats centralt placerad i montern ledigt i ett sent skede så nu fick också den gröna modellen av scrubbern i skala 1:2 plats.

Även tidigare scrubber-tillverkare har varit säkra på att deras installationer ska fungera i marin miljö men senare fått lära sig att anpassningen från land till sjö varit svårare än befarat.

– Efter att vi installerat den och tryckte på knappen så fungerade den på en gång. Det är ett hybridsystem som kan köras i både open och closed loop. Kör man i closed loop blir det ungefär 35 kg farligt avfall per dag på en 12 MW maskin.

I en scrubberinstallation används havsvatten och det måste pumpas in i systemet, det kostar i form av ökad energiförbruking ombord.

– Vi räknar på två till två och en halv procent av effekten på maskin.

En installation gör ingen avgasreningsrevolution men Green Tech Marine räknar med att vara med i racet om marknaden.

– Vi är nära att skriva kontrakt på fler installationer. Jag tror att proppen kommer att gå ur snart och vi får se många scrubberinstalltioner.

Det är två år kvar innan kraven på max 0,1 procent svavel i fartygsbränsle, eller motsvarande rening av avgaserna, blir veklighet i norra Europa. Väljer alla fartyg som helt eller delvis tradar i Engelska kanalen, Nordsjön och Östersjön att installera en scrubber blir det trångt på varven och tillverkarna får svårt att få fram tillräckligt många scrubbrar.

– Vi kan levererar ett par hundra kompletta scrubbrar, kringsystem och all engineering fram till dess, säger Tomas Lustig men understryker att då är installationerna ombord inte medtagna i beräkningen.

En beräkning som enligt den självsäkre vd:n också säger att en scrubber-anläggning, utan installation lär landa på en kostnad mellan 10 och 20 miljoner kronor.

– Vi kan göra installationen medan fartyget är i drift. Vi gör alla nödvändiga håltagningar och liknande när fartyget är i docka och sedan kan scrubbern installeras under gång.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]