[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]aspect-16-9 wp-has-aspect-ratio”} –>
Det var i november 2019 som Skärhamnsbaserade familjerederiet Berndtssons Rederi AB la en order på ett nytt bulkfartyg hos det kinesiska varvet Dayang Offshore Equipment Ltd. I våras genomfördes steel cutting av fartyget och under måndagen den 25 oktober 2021, exakt klockan 15.18 lokal tid, 08.18 svensk tid, genomfördes kölsträckningen.
– Vi satt här på kontoret och såg det. Det gjordes exakt på det klockslaget eftersom 18 är ett turnummer i Kina, säger rederiets vd Martin Berndtsson till Sjöfartstidningen.
Fartyget är det tredje som byggts i en serie om totalt fyra fartyg där två är beställda av norska Berge Rederi AS, ett av Arriva Shipping AS och ett av Berndtssons Rederi AB. Första fartyget heter Sletringen och ska gå för Berge Rederi AS och har enligt rederiets kanaler i sociala medier just avslutat den första provturen med gott resultat.
Det andra fartyget, som beställts av Arriva Shipping AS, är under byggnation och det tredje är nybygge nummer SH094, beställt av Berndtssons Rederi AB och som kommer att få namnet Vingaren. Det är samma namn som på det fartyg byggt år 2000 som rederiet nyligen sålde till finska Prima Shipping.
– Vi tror att det blir leverans av Vingaren i juni, säger Martin Berndtsson.
Nya Vingaren kommer att bli 120 meter lång. Designen, som betecknas MDC1303 Ecolution, är framtagen av norska Marine Design & Consulting i Bergen. Serien klassas av DNV GL och byggs till isklass 1B. Designen är framtagen för att skapa ett så miljövänligt fartyg som möjligt med låga driftskostnader. Designen har bland annat IMO Tier III-anpassat maskineri med SCR-avgasrening, låg bunkerförbrukning och är förberedd för en eventuell framtida installation av batterier. Fartyget kommer att utrustas med en MaK-huvudmaskin på 2.800 kW och två Volvo Penta-hjälpmaskiner. Propeller samt thrustrar i för och akter levereras av Berg Propulsion på Hönö.
[/flowy_subscriber_only]