Fotograf: Dayang Offshore Equipment Ltd.

Kategori: Skeppsbyggnad

Vingaren levererad till Berndtssons Rederi

Tjörnbaserade Berndtssons Rederi AB har fått leverans av sitt nya bulkfartyg Vingaren från varvet i Kina.
– Det känns fantastiskt, säger rederiets vd Martin Berndtsson till Sjöfartstidningen.
Det var i måndags som Berndtssons Rederi tog leverans av Vingaren från det kinesiska varvet Dayang Offshore Equipment Ltd.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] Vingaren från varvet i Kina.\u003cbr\u003e– Det känns fantastiskt, säger rederiets vd Martin Berndtsson till Sjöfartstidningen.”} /–>

Det var i måndags som Berndtssons Rederi tog leverans av Vingaren från det kinesiska varvet Dayang Offshore Equipment Ltd.

– Nu är vi på gång och det känns mycket bra. Vi är väldigt nöjda med fartyget, det fungerar som vi tänkt, säger Martin Berndtsson till Sjöfartstidningen på telefon från Kina.

Han har varit på plats i Kina i en månad för leveransen.

– Det var inga problem att resa till Kina för mig, jag kom in utan krav på karantän. Så sent som idag (onsdag) har de hävt de sista restriktionerna här så nu ska det inte vara några problem att resa, säger han.

Tredje fartyget i en serie

Det var i november 2019 som rederiet beställde det nya fartyget. Våren 2021 påbörjades stålarbetena på fartyget, i oktober 2021 skedde kölsträckningen, i april 2022 genomfördes sjösättningen och i november genomfördes en första provtur av fartyget.

Fartyget är det tredje som byggts i en serie om totalt fyra fartyg där två är beställda av norska Berge Rederi AS (Sletringen och Selvaagsund), ett av Arriva Shipping AS (Nor Viking) och ett av Berndtssons Rederi AB, vilket alltså är Vingaren. Det är samma namn som på det fartyg som rederiet hade tidigare, som byggdes år 2000 och som de sålde till finska Prima Shipping.

Norsk design

Nya Vingaren blir 120 meter lång och på 7.500 dwt. Designen, som betecknas MDC1303 Ecolution, är framtagen av norska Marine Design & Consulting i Bergen. Serien klassas av DNV GL och byggs till isklass 1B. Designen är gjord för att skapa ett så miljövänligt fartyg som möjligt med låga driftskostnader. Fartyget har bland annat IMO Tier III-anpassat maskineri med SCR-avgasrening, låg bunkerförbrukning och är förberett för en eventuell framtida installation av batterier. Fartyget utrustas med en MaK-huvudmaskin på 2.800 kW och två Volvo Penta-hjälpmaskiner. Propeller samt thrustrar i för och akter levereras av Berg Propulsion på Hönö.

Nu väntar en lång resa till Europa.

– Exakta vägen är lite oklar ännu, men vi kommer att ta med oss en last på vägen, säger Martin Berndtsson.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]