Under torsdagen genomfördes sjösättningen av Berndtssons Rederi AB:s nya bulkfartyg Vingaren på varvet i Kina.

Kategori: Skeppsbyggnad

Berndtssons nya bulkfartyg Vingaren är sjösatt

Under torsdagen genomfördes sjösättningen av Berndtssons Rederi AB:s nya bulkfartyg Vingaren på varvet i Kina. Nu ska fartget utrustas inför den planerade leveransen i sommar.
Det var i november 2019 som Skärhamnsbaserade familjerederiet Berndtssons Rederi AB la en order på ett nytt bulkfartyg hos det kinesiska varvet Dayang Offshore Equipment Ltd. Våren 2021 genomfördes en steel cutting av fartyget och i oktober hölls kölsträckningen. Under torsdagen den 28 april klockan 15.28 lokal tid genomfördes sjösättningen av fartyget.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]bed-aspect-16-9 wp-has-aspect-ratio”} –>

Det var i november 2019 som Skärhamnsbaserade familjerederiet Berndtssons Rederi AB la en order på ett nytt bulkfartyg hos det kinesiska varvet Dayang Offshore Equipment Ltd. Våren 2021 genomfördes en steel cutting av fartyget och i oktober hölls kölsträckningen. Under torsdagen den 28 april klockan 15.28 lokal tid genomfördes sjösättningen av fartyget.

– Vi satt på kontoret och såg det över Teams, säger rederiets vd Martin Berndtsson till Sjöfartstidningen.

Serie om fyra fartyg

Fartyget är det tredje som byggts i en serie om totalt fyra fartyg där två är beställda av norska Berge Rederi AS (Sletringen och Selvaagsund), ett av Arriva Shipping AS (Nor Viking) och ett av Berndtssons Rederi AB, vilket alltså är Vingaren. Det är samma namn som på det fartyg som rederiet hade tidigare byggt år 2000 som de sålde till finska Prima Shipping.

Nya Vingaren kommer att bli 120 meter lång. Designen, som betecknas MDC1303 Ecolution, är framtagen av norska Marine Design & Consulting i Bergen. Serien klassas av DNV GL och byggs till isklass 1B. Designen är framtagen för att skapa ett så miljövänligt fartyg som möjligt med låga driftskostnader och har bland annat IMO Tier III-anpassat maskineri med SCR-avgasrening, låg bunkerförbrukning och är förberedd för en eventuell framtida installation av batterier. Fartyget utrustas med en MaK-huvudmaskin på 2.800 kW och två Volvo Penta-hjälpmaskiner. Propeller samt thrustrar i för och akter levereras av Berg Propulsion på Hönö.

Enligt Martin Berndtsson har Vingaren en planerad leverans satt till den 12 augusti i år, men med reservation för att pandemin kan försena projektet. Hittills har dock bygget gått mer eller mindre helt enligt tidtabellen med enbart någon veckas fördröjning på grund av försenade varuleveranser och karantänkrav kopplat till pandemin. Det gjorde bland annat att sjösättningen fick skjutas upp med två dagar från den 26 april till den 28:e april i stället eftersom den personal som hade ansvar för de luftfyllda kuddarna under fartyget fastnade i en karantän.

– Det är ett gäng specialutbildade arbetare som gör det och som åker runt till varven i Kina och enbart arbetar med sjösättningar. De kommer från en annan provis så därför fick vi vänta in dem, säger Martin Berndtsson.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]