[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tisdag, på Meyer Turku.
Den första sektionen till nybygge 1391, bil- och passagerarfärjan Megastar, sänktes på plats i byggdockan vid varvet Meyer Turku i Åbo tisdagen den 9 februari. Fartygets pris är 230 miljoner euro och levereras sker under början av 2017. Det LNG-drivna maskineriet ska ge Megastar en marschfart på 27 knop. Klassificeringssällskap är Bureau Veritas.
– I över ett år har vi i gott samarbete med rederiet designat Tallinks snabbgående färja som får vår nästa generation av LNG-framdrift och en ny arkitektur för de publika utrymmena. I dag påbörjar vi monteringen av prefabricerade sektioner och fartyget börjar se ut som ett fartyg, säger Jan Meyer, vd för Meyer Turku.
Inget nytt om option
– Detta blir vårt allra första LNG-fartyg med uppgraderingar inom så många områden. Vi väntar otåligt på att få sätta fartyget i trafik, säger Tallink Grupps vd Janek Stalmeister.
Tallink uppges även ha option på ett systerfartyg. Till Yle Åboland säger Janek Stalmeister:
– Vi har inte gjort några beslut ännu och jag vet inte när ett sådant beslut kan tas så i nuläget vill jag inte kommentera framtida fartygsbeställningar.
[/flowy_subscriber_only]