Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Kölsträckning av Tallink-nybygge

Tallinks LNG-drivna färja för linjen Helsingfors–Talinn kölsträcktes idag, tisdag, på Meyer Turku.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tisdag, på Meyer Turku.

Den första sektionen till nybygge 1391, bil- och passagerarfärjan Megastar, sänktes på plats i byggdockan vid varvet Meyer Turku i Åbo tisdagen den 9 februari. Fartygets pris är 230 miljoner euro och levereras sker under början av 2017. Det LNG-drivna maskineriet ska ge Megastar en marschfart på 27 knop. Klassificeringssällskap är Bureau Veritas.

– I över ett år har vi i gott samarbete med rederiet designat Tallinks snabbgående färja som får vår nästa generation av LNG-framdrift och en ny arkitektur för de publika utrymmena. I dag påbörjar vi monteringen av prefabricerade sektioner och fartyget börjar se ut som ett fartyg, säger Jan Meyer, vd för Meyer Turku.

Inget nytt om option

– Detta blir vårt allra första LNG-fartyg med uppgraderingar inom så många områden. Vi väntar otåligt på att få sätta fartyget i trafik, säger Tallink Grupps vd Janek Stalmeister.

Tallink uppges även ha option på ett systerfartyg. Till Yle Åboland säger Janek Stalmeister:

– Vi har inte gjort några beslut ännu och jag vet inte när ett sådant beslut kan tas så i nuläget vill jag inte kommentera framtida fartygsbeställningar.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]