Under måndagen genomfördes steel cutting av Berndtssons Rederi AB:s nybygge.

Fotograf: Berndtssons Rederi AB

Kategori: Skeppsbyggnad | Torrlast

Bygget av Berndtssons nya bulkfartyg är igång

Under måndagen genomfördes steel cutting av det nya bulkfartyg som Berndtssons Rederi AB beställt från Kina.
Det var i november 2019 som Skärhamnsbaserade familjerederiet Berndtssons Rederi AB la en order på ett nytt bulkfartyg med en dödvikt på omkring 8.500 ton.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] /–>

Det var i november 2019 som Skärhamnsbaserade familjerederiet Berndtssons Rederi AB la en order på ett nytt bulkfartyg med en dödvikt på omkring 8.500 ton.

Under måndagen den 22 mars 2021 genomfördes en traditionsenlig steel cutting ceremony i samband med att stålarbetena inleddes på nybygget vid det kinesiska varvet Dayang Offshore Equipment Ltd. 

– Vi kunde inte närvara själva på grund av att det är coronatider. Men de säger att bygget kommer att ta omkring tolv månader, så i februari eller mars 2022 blir det förhoppningsvis leverans, säger rederiets vd Martin Berndtsson till Sjöfartstidningen.

  • Berndtssons Rederi AB:s nybygge Vingaren.

    Fotograf: Berndtssons Rederi AB

Förberett för batterier

Fartyget kommer att bli 120 meter långt och har en fartygsdesign som betecknas MDC1303 Ecolution och som är framtagen av norska Marine Design & Consulting i Bergen. Hittills har fyra fartyg beställts, ett av norska Arriva Shipping AS och två av Berge Rederi AS. Serien klassas av DNV GL och byggs till isklass 1B.

Designen är framtagen för att skapa ett så miljövänligt fartyg som möjligt med låga driftskostnader. Designen har bland annat IMO Tier III-anpassat maskineri med SCR-avgasrening, låg bunkerförbrukning och är förberedd för en eventuell framtida installation av batterier.

– Ur miljösynpunkt kommer detta att bli ett väldigt miljöanpassat fartyg, säger Martin Berndtsson. 

Har option på ett till

Fartyget kommer att utrustas med en MaK-huvudmaskin på 2.800 kW och två Volvo Penta-hjälpmaskiner. Propeller samt thrustrar i för och akter levereras av Berg Propulsion (tidigare Caterpillar Propulsion) på Hönö.

Enligt rederiet är fartyget byggt för att kunna gå i trafik över hela världen, men är till sina dimensioner anpassat för trafik på till exempel Mälaren. Efter leverans kommer fartyget att sysselsättas i Holmia Bulk Shipping AB:s verksamhet.

– Vi har en option på ett fartyg till som vi kanske ska utnyttja, vi får se. Vi har märkt att det är väldigt många som är intresserade av den här fartygsserien, säger han.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]