Ny kombiterminal öppnar i Helsingborgs hamn

Den 15 augusti öppnar Helsingborgs Hamn AB officiellt den nya kombiterminalen i hamnen. Den första augusti tas terminalen i bruk för befintliga förbindelser och den 15:e börjar den nya trafiken att rulla.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]la.

Terminalen blir en knutpunkt för omlastning av gods mellan fartyg, järnväg och lastbil. På årsbasis räknar hamnen med att hantera mellan 50.000 och 60.000 enheter. Terminalen byggs i direkt anslutning till Västhamnen och har en budget på 50 miljoner kronor. Dagligen räknar man med att ta emot sex, sju tåg.

– Terminalen i Helsingborg blir tillsammans med terminalerna i Göteborg, Trelleborg och Norrköping de enda i Sverige som är helt integrerade i hamnverksamheten. Det krävs ingen omlastning till lastbil för att gods från fartyg ska nå järnvägen, säger Bengt Nilsson, försäljningschef vid Helsingborgs Hamn AB.

Kombiterminalen i Helsingborgs hamn är det första stora byggprojektet i Sverige som använt sig av en ny markförstärkningsteknik, som lämpar sig väl i förorenad jord och under byggskedet innebär lägre kostnader och mindre miljöpåverkan. Tekniken bygger på att det jordmaterial som finns på platsen kan användas. Efter inblandning av cement eller kalk tillsammans med merit blir resultatet en betongliknande platta. Ovanpå denna läggs en konventionell markstensbeläggning.

Anna Ljunggren

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]