Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Torrlast

Finsk redare utvecklar kustsjöfarten

Det finländska rederiet Ronja Marins torrlastare Riona får sysselsättning inom sandfart. Mer gods kan flyttas bort från landsvägen, anser redaren Anders Isaksson.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]redaren Anders Isaksson.

Anders Isaksson driver rederiet Ab Ronja Marin Ltd, som har två fartyg. Han ser en stor potential för att utveckla kustsjöfarten, i synnerhet längs Finlands sydkust. Han har nyligen lyckats ta hem ett flerårigt kontrakt inom sandtraden mellan Vessö i Borgå skärgård och Helsingfors. Torrlastaren Riona om 1.263 dwt kommer att få sandtransporter som ny huvudsaklig sysselsättning.

Två blir ett

Anders Isaksson säger till Sjöfartstidningen att Riona får denna sysselsättning genom ett företagsköp.

– Med bistånd av Ålandsbanken har familjen Isaksson köpt hela aktiestocken i Jerocraft Oy. Företaget härstammar från den gamla sandseglarföreningen i Östra Nyland och har ett långsiktigt avtal med Rudus om transport av sand från Vessö till Helsingfors. Jerocraft sköter även lossningen i Helsingfors med egen utrustning.

De två sista ägarna var Svante Johansson och Kaj Grönqvist, som alltså nu har sålt sina aktier och fartygen Ghita och Greta. Fartygen går direkt vidare till nya ägare. Greta köptes av Åke Gustafsson på Åland och Ghita av Juha Pokka. I inrikesfart lastar Riona lite mer än dessa två fartyg tillsammans.

– Riona blir stor och modern på inrikesmarknaden, säger Anders Isaksson.

– Tanken är att den här trafiken ska bli ryggraden i Rionas verksamhet framöver, då det för ögonblicket åtminstone är mer eller mindre omöjligt att få ekonomi i den storleken på utrikesmarknaden.

Kapacitet över

– Det blir en del kapacitet över som vi kommer att försöka hitta ytterligare sysselsättning för, närmast i kustfart. Vi förhandlar med flera aktörer om transporter längs kusten, berättar Anders Isaksson.

Han understryker miljöfördelarna med att låta sandtransporterna för huvudstadsregionen gå sjövägen. Med nuvarande konjunktur rör det sig om årliga volymer i storleksordning 100.000 ton. De sista åren före den globala finanskrisen slog till var volymerna mer än tre gånger så stora.

– Riona blir ju ett miljövänligt och modernt transportalternativ. På inrikesmärket, område IA, kan hon att lasta 1.800 ton så det motsvarar väl över 40 långtradare för en fartygslast med sand.

– Jag tror utan vidare att kustsjöfarten kan bli ett konkurrenskraftigt alternativ för vissa typer av gods som nu går på landsväg. Det här alternativet har inte funnits här tidigare och vi behövde någon ryggrad för att kunna börja ändra på det här konceptet. Sanden utgör denna ryggrad.

 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]