Nytt konceptfartyg som ska ta 16.500 TEU.

Fotograf: Viking Shiptech

Kategori: Container | Forskning | Miljö

Containerfartyg med luft under skrovet

Med en fart på 80 knop och lyft med luft- och vattenströmmar, utmanas fraktflyget av ett nytt norskt koncept för containerfartyg. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] för containerfartyg. 

Under de senaste åren har nya fartygskoncept, med mer eller mindre fantasifulla lösningar för att minska miljöpåverkan och öka energi- och kostnadseffektiviteten, avlöst varandra.

Nu söker det norska designföretaget Viking Shiptech patent för ett containerfartyg som spelar i en helt egen liga. Det är stort, det är snabbt och det planar. Dessutom sägs det vara ordentligt sjövärdigt.

Klarar hög sjö

Det handlar om ett övre lastskrov med fyra sammanbyggda undre skrov. Genom att dessa är sammankopplade vid det övre skrovet enbart med smala stag blir fartyget i viss mån immunt mot vågrörelserna. 

I hög sjö kan de lägre skroven arbeta i så kallat Swath-läge (Small Waterplane Area Twin Hull) och därigenom uppnå hög stabilitet i kombination med att hastigheten kan hållas uppe. Viking Shiptech hävdar att konceptfartyget ska klara tio meter höga vågor utan att behöva dra ner hastigheten. Därmed skulle tuffa väderförhållanden inte behöva inverka på möjligheten att hålla tidtabeller.

Vattenjet

Konstruktionen går ut på att en fläktmotor sprutar in luft i en kammare under det övre skrovet som därmed vilar på en luftkudde. Samtidigt gör planande ytor på de fyra undre skroven att fartyget lyfts av den framåtriktade hastigheten. 

De framdrivande turbinerna är placerade i de lägre skroven och beräknas vara på 13,4 MW vardera. Dessutom ska fartyget utrustas med ytterligare kraft på 72 MW för att kunna uppnå den högsta hastigheten.

Den faktiska propulsionen sköts av både propellrar och vattenjet.

16.500 TEU

Konceptfartygets övre lastskrov har en kapacitet på hela 16.500 TEU, längden beräknas bli 300 meter och det maximala djupgåendet 17 meter. Maxfarten blir 80 knop.

Enligt Viking Shiptech är tanken att fartyget ska minska CO2-utsläppen genom att ta gods från fraktflyget. Vidare hävdar Viking Shiptech att den höga farten på hela 80 knop innebär att fartyget kan göra fyra vändor på samma tid som ett konventionellt containerfartyg som kör i 16 knop.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Ingen raketforskare ;-)

    Bör man bli orolig för att masströghetskrafterna skulle slå jorden ur sin bana ifall ett sådant här vidunder kör upp på land? O.o

  • raketforskare ;-)

    At installera 72MW för att frakta 16500TEU är ju inget tekniskt framsteg. SWAT har funnits länge, och det är inte utan anledning som konceptet inte har ändvänts för större fartyg. Dessutom om det skulle dyka upp en 12meters våg vid 80 knops fart lär ”slamming” skador på skrov och last vara betydande.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]