[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]nt fler än året innan.
Under fjolåret utförde Skangas 1.000 bunkringsoperationer av flytande naturgas (LNG) till fartyg. Av dessa skedde 60 procent från lastbil till fartyg i hamn, 38 procent från terminal till fartyg och 2 procent fartyg till fartyg.
Ökad efterfrågan
Skangas uppger i ett pressmeddelande att ökningen beror på ökad efterfrågan av LNG för såväl fartyg i linjetrafik som fartyg i trafik på spotmarknaden.
– Eftersom fler och fler operatörer konverterar sina fartyg till LNG-drift har efterfrågan ökat betydligt, säger Gunnar Helmen, försäljningschef, Marine, på Skangas.
Bunkerfartyg
I fjol introducerade Skangas även det inhyrda nybygget Coralius, ett bunker- och feederfartyg för LNG. Med Coralius kan Skangas erbjuda bunkring från fartyg till fartyg ute till sjöss. Enligt Skangas har det ökat företagets flexibilitet och möjlighet att bunkra LNG-drivna fartyg eftersom de inte behöver gå till en hamn eller terminal.
[/flowy_subscriber_only]