[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ingsfärja Viking Grace.
För ungefär ett år sedan började Viking Lines kryssningsfärja Viking Grace att trafikera mellan Stockholm och Åbo, bunkringen av LNG sker vid Stadsgården i Stockholm av AGA:s bunkerbåt Seagas.
Enligt AGA har Seagas hitintills utfört närmare 350 bunkringsoperationer, dagligen förser hon Viking Grace med 60-70 ton LNG.
– Vi är väldigt nöjda med både själva bunkringslösningen som AGA utvecklat och valet av LNG som bränsle. Vi har enbart använt LNG som bränsle till Grace sedan Seagas togs i drift och det har fungerat över förväntan både tekniskt och operationellt. Förutom de miljömässiga vinster som LNG-driften ger så har vi sett stora arbetsmiljömässiga fördelar, säger Tony Öhman, Direktör för Maritime Operations, Viking Line Abp.
Seagas är det första i sitt slag i hela världen och är klassat enligt samma regler som gäller för oceangående LNG-tankers. Det är i grunden en äldre norsk bilfärja som har konverterats. Drift och bemanning sköts av Sirius Shipping.
[/flowy_subscriber_only]