Signature of LNG and LBG supply agreement to Marine customer, ESL Shipping and Skangas

Fotograf: Skangas

Kategori: Torrlast

LNG-avtal ”en milstolpe för Skangas”

Skangas avtalar om leverans av LNG till handysize-bulkfartyg som bland annat kommer att skeppa råmaterial för SSAB.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]a råmaterial för SSAB.

Skangas och det finska rederiet ESL Shipping har ingått avtal om leverans av LNG till de två 25.600 dwt bulkfartyg som rederiet har under byggnad i Kina. De LNG-drivna nybyggena kommer sätts i trafik 2018. Det första av fartygen döptes till Viikki i juni 2017 av Anne Lexelius på SSAB. I enlighet med rederiets tradition har nybygget fått sitt namn efter en plats i Helsingfors.

SSAB ingick hösten 2015 ett långsiktigt avtal med ESL Shipping för sjötransporter av råmaterial. Ett resultat av avtalet är att ESL Shipping bygger dessa två LNG-drivna bulkfartyg.

Isklass 1A

Fartygen får isklass 1A och uppges bli de första LNG-drivna handysize-bulkfartygen i världen. Huvudmaskinen är en dual fuel MAN B&W 5G45ME-C9.5-GI på 6.000 kW. Dessutom kan ytterligare 1.250 kW tillföras då axelgeneratorn används som propellermotor och matas av hjälpmotorerna. Denna tilläggseffekt behövs för att uppfylla kraven för finsk-svensk isklass 1A.

Milstolpe

Som en del av avtalet kommer Skangas även att förse ELS Shipping med flytande biogas (LBG). LBG och LNG är sinsemellan utbytbara som bränslen.

– Detta avtal är en milstolpe för Skangas. Viikki kommer att vara det första fartyget som vi kommer att försörja från den nya LNG-terminalen i Torneå, säger Kimmo Rahkamo, vd för Skangas, i ett pressmeddelande.

50 procent

– Våra nya fartyg är mycket innovativa och är pionjärer inom miljövänlighet och transporteffektivitet. Detta är ett stort steg i riktning mot ännu grönare sjötransporter. Vår kombination av den senaste skrovdesignen och flera andra energibesparande åtgärder, i kombination med användning av LNG som bränsle, kommer att minska koldioxidutsläppen per ton last som transporteras med mer än 50 procent i jämförelse med den nuvarande fartygsgenerationen. Detta avtal hjälper oss även att sänka våra kostnader, kommenterar Mikki Koskinen, vd för ESL Shipping.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]