Överst nybygge NB275 (E-Flexer No 11) och därunder NB 278 (E-Flexer No 12).

Fotograf: Stena RoRo

Kategori: Passagerarsjöfart | RoRo | Skeppsbyggnad

Ytterligare två E-Flexer beställda

En dag efter meddelandet att den tionde E-Flexern beställts offentliggör Stena RoRo ordern på fartyg nummer elva och tolv i serien.
Stena RoRo har beställt ytterligare två ropax-fartyg av typen E-Flexer från det kinesiska varvet CMI Jinling (Weihai). Leverans av dessa kommer att ske under 2024 respektive 2025. För de senast beställda två fartygen har långa charteravtal tecknats med det franska färjerederiet Brittany Ferries. Nybyggena ska gå mellan Portsmouth i Storbritannien och Quistreham (Caen) respektive St. Malo  i Frankrike, två av Brittany Ferries huvudlinjer.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]teravtal tecknats med det franska färjerederiet Brittany Ferries. Nybyggena ska gå mellan Portsmouth i Storbritannien och Quistreham (Caen) respektive St. Malo  i Frankrike, två av Brittany Ferries huvudlinjer.

Brittany Ferries chartrar därmed in totalt fem av de tolv fartygen i serien E-Flexer. De senast beställda fartygen kommer tillsammans med de tre tidigare att förnya och modernisera Brittany Ferries nuvarande flotta, uppger Stena RoRo i ett pressmeddelande. Av de tidigare beställda levererades den första färjan Galicia hösten 2020. Det andra fartyget till Brittany Ferries leveras i november 2021 och det tredje under år 2023.

De två nya färjorna får lastkapaciteten 2.377 respektive 2.517 längdmeter och tar båda maximalt 1.400 personer ombord.

Fyra av färjorna för Brittany Ferries utrustas med LNG-drift, vilket innebär framtida möjligheter att operera på både LNG, biogas eller andra nya bränslen som exempelvis ammoniak. De fartyg som nu beställs kommer dessutom att utrustas med ett stort batterihybrid-paket på 10 MWh för framdrivning och manövrering i hamn. De får även landanslutning för el med en effekt på 8 MW för laddning av batterierna. Med den installerade batterikapaciteten kan fartygen operera i farter upp till 17,5 knop enbart på batterier.

– Det avancerade och framtidssäkrade systemet för framdrivning, som utvecklats för dessa fartyg innebär att de kan drivas med hjälp av flera olika bränsleslag. Därmed är de väl förberedda för de nya bränslen som vi inte sett kommersiellt tillgängliga på marknaden ännu, men som kommer att behöva utvecklas och användas i framtiden, säger Per Westling, vd Stena RoRo AB, i ett pressmeddelande.

– Vi är nöjda med att bekräfta våra två nya order på E-Flexer-fartyg, vilka båda har visat sig vara möjliga att anpassa inte bara till våra specifika kund- och marknadsrelaterade önskemål utan också gjort det möjligt för oss att ta ett rejält steg framåt vad gäller vårt åtagande inom hållbarhet, något som är representativt för Brittany Ferries, kommenterar Christophe Mathieu, CEO Brittany Ferries.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]