Corsica Linea har beställt en E-Fleser från Stena RoRo som kommer att gå i trafik mellan Marseille och Corsica.

Fotograf: Illustration: Peter Mild.

Kategori: Skeppsbyggnad

Trettonde E-Flexern tar Stena till Medelhavet 

Stena RoRo har lagt beställning på ytterligare ett E-Flexer-fartyg från det kinesiska varvet CMI Jinling i Weihai. Fartyget kommer att levereras till Corsica Linea och gå i trafik mellan Marseille och Corsica.
Det ännu ej namngivna fartyget kommer att levereras under det första kvartalet 2026 till det franska rederiet Corsica Linea. Det blir det trettonde fartyget som Stena RoRo beställt i E-Flexer-serien och samtidigt det första som kommer att levereras till Medelhavsregionen.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]paragraph –>

Det ännu ej namngivna fartyget kommer att levereras under det första kvartalet 2026 till det franska rederiet Corsica Linea. Det blir det trettonde fartyget som Stena RoRo beställt i E-Flexer-serien och samtidigt det första som kommer att levereras till Medelhavsregionen.

– Vi är väldigt glada för den här beställningen. En av de mest positiva aspekterna på den här affären är att vi nu tar steget in på Medelhavet på allvar, säger Per Westling, vd på Stena RoRo till Sjöfartstidningen. 

Han menar att de nya miljökraven med bland annat EU ETS som trädde i kraft den 1 januari i år och FuelEU Maritime som börjar gälla den 1 januari 2025, har fått många redare med trafik på Medelhavet att vakna.

– Vi ser att Medelhavsredarna allt mer får upp ögonen för de här nya miljökraven. Det är en annan typ av redare där med en helt annan typ av färjeoperation och den här beställningen visar att vårt koncept passar in väl i den typen av operation på Medelhavet, säger Per Westling. 

Corsica Linea kommer att långtidschartra nybygget men har en köpoption. 

Corsica Linea är det femte rederiet som satsar på E-Flexer-fartyg. Stena Line har fem fartyg i sin flotta, DFDS har ett, Brittany Ferries har tre levererade samt två under byggnation och kanadensiska Marine Atlantic har ett fartyg under byggnation.

Corsica Lineas nybygge kommer att bli 203 meter långt, ha kapacitet för 1.000 passagerare och 2.500 lastmeter för frakt. Fartygets maskineri kommer att bli av multibränsletyp och kan drivas av LNG, konventionellt fartygsbränsle (MGO) eller biodiesel och dessutom bli förberett för en batteriinstallation.

– Det här fartyget bygger väldigt mycket på det vi gjort tidigare och då speciellt fartyget som vi bygger för Marine Atlantic som är lite av en förlaga. Det blir samma längd, samma typ av maskineri, LNG-drift och förberett för batterier. Även om alla fartygen i serien är anpassade efter kundernas specifika behov så har vi stor nytta av det vi gjort tidigare, säger Per Westling.

Enligt Stena RoRo beror mycket av framgången med E-Flexerserien på att fartygen är baserade på ett grundkoncept som är såpass flexibelt att varje fartyg kan skräddarsys efter kundernas behov både kommersiellt och tekniskt samtidigt som fartygen  ligger i framkant avseende hållbarhet, prestanda samt kostnads- och energieffektivitet genom en optimerad utformning av skrov, propellrar och roder. För Corsica Linea har det varit en avgörande faktor i valet av E-Flexern.

– Med detta nya LNG-fartyg sänder vi ut en stark signal i linje med vår utsatta kurs att bli det mest moderna passagerar-rederiet i Medelhavet år 2030. Detta nya och mycket effektiva fartyg blir en viktig del av vår gröna omställning och en del av vårt mål att minska våra CO2 utsläpp med 40 procent fram till år 2030, säger Pierre-Antoine Villanova, vd på Corsica Linea i ett pressmeddelande under måndagen.

Genom den nya ordern har Stena RoRo i dagsläget sex fartyg i order på CMI Jinling-varvet i Weihai, två fartyg av typen NewMax för Stena Line samt fyra E-Flexerfartyg. Hittills har nio fartyg i serien levererats.

  1. Stena Estrid, Stena Line (Holyhead–Dublin), levererad 2019.
  2. Stena Edda, Stena Line (Belfast–Liverpool), levererad 2020.
  3. Galicia, Brittany Ferries (långtidscharter, trafik Portsmouth–Santander), levererad 2020.
  4. Stena Embla, Stena Line (Belfast–Liverpool), levererad 2020.
  5. Côte d’Opale, DFDS, (långtidscharter, trafik Dover–Calais), levererad 2021.
  6. Salamanca, Brittany Ferries (LNG-drift, långtidscharter, trafik England–Spannien), levererad 2021.
  7. Stena Estelle, Stena Line, förlängd version, (Karlskrona–Gdynia) levererad 2022.
  8. Stena Ebba, Stena Line, förlängd version, (Karlskrona–Gdynia) levererad 2022.
  9. Santoña, Brittany Ferries (LNG-drift, långtidscharter), levererad 2022.
  10. Ala’suinu, Marine Atlantic (LNG och batteridrift, långtidscharter), leverans 2024.
  11. Saint-Malo, Brittany Ferries (LNG och batteridrift, långtidscharter), leverans 2024.
  12. Guillaume de Normandie, Brittany Ferries (LNG och batteridrift, långtidscharter), leverans 2025.
  13. Corsica Linea, (LNG-drift med batteri-hybrid, långtidscharter), leverans 2026
[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]